Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminia, en doldis i Sverige?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Aluminia, en doldis i Sverige?

    Själv är jag väldigt förtjust i stilen på föremålen från danska Aluminia, men jag hittar ganska sällan saker därifrån. Vad är er erfarenhet av det? Finns här några samlare i forumet?
    Men så en dag sprang jag på denna lilla förtjusande vas/jardinier från ca 1905. Den saknar sitt lock, men är vacker ändå med sina naiva "Aluminiablommor" :-)
    Bifogade filer

  • #2
    På den här tråden finns det bilder och text om Aluminia: http://precisensan.com/antikforum/sh...ance-1862-1969.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      På den här tråden finns det bilder och text om Aluminia: http://precisensan.com/antikforum/sh...ance-1862-1969.

      Tack! Jag är med i ett par danska Aluminiagrupper på Facebook, där finns det också mycket kunskap att inhämta för den som vill fördjupa sig.

      Comment


      • #4
        Äldre Aluminia är väl mera sällsynt, åtminståne i mellersta Sverige. Din pjäs bör vara tillverkad 1903. http://www.jamiri.dk/aluminia-mark.htm

        Köpte nyligen en väggtallrik från Aluminia med Östergötlands landskapsvapen där man stavat Östergötland fel utan d i slutet. Daterad 1905. Tyckte den var lite rolig. Får jag lite energi ska jag visa den här.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
          Äldre Aluminia är väl mera sällsynt, åtminståne i mellersta Sverige. Din pjäs bör vara tillverkad 1903. http://www.jamiri.dk/aluminia-mark.htm

          Köpte nyligen en väggtallrik från Aluminia med Östergötlands landskapsvapen där man stavat Östergötland fel utan d i slutet. Daterad 1905. Tyckte den var lite rolig. Får jag lite energi ska jag visa den här.
          Det ser jag fram emot att se. Så länge kan vi "glo" på mina inte helt vanliga, stora kaffekopar (på danska morgenkop) i serien Sonja. Anknytningen till Sverige finns där eftersom formgivaren, tillika Aluminias och Royal Copenhagens konstnärlige ledare, Nils Thorsson faktiskt var en Eslövspåg från början. :-)

          Click image for larger version

Name:	sonja.jpg
Views:	1
Size:	32,3 KB
ID:	567120

          Comment


          • #6
            Hej!
            Fajancestellet Sonja er nævnt i bogen “101 danske design ikoner” red. af Lars Dybdahl og udgivet i samarbejde med Design Museum Danmark i 2014. Der beskrives det som “ Det demokratiske og industrielle stel”. Stellet var meget populært som hverdags- og evt. sommerhusstel og blev produceret i 30 år, fra 1937 - 1968. Stelformen Gudrun er udgangspunkt for stellet, som kunne produceres mere effektivt/ rationelt, og stellet var igennem årene med til at Aluminia kunne klare sig økonomisk.

            Fra artiklen side 86: “Sonja kan ses som et konkret svar på tidens idealer og behov for at enkle og rationelt producerede kunstindustrielle genstande til den brede befolkning.” Det hedder ligeledes, “at stellet ikke blev skabt som et stort komplet stel, men som et mindre stel med færre dele, som det var muligt for nyetablerede par og andre at erhverve.”

            I mit barndomshjem spiste vi af CORINNA middagstallerkener fra Aluminia, men det betød ikke, at min mor samlede på hele stellet, hvad angår kaffekopper m.v. Corona minder meget om Sonja, er lysegrønt med en enkel lys hvidlig stribe og stelformen er den samme. Det virker som om Sonja har været meget mere populært end Corinna, da der gennem årene og stadigvæk kan findes en del Sonja, hvorimod Corinna er mere sjældent. Hvorfor mon det?

            For år tilbage samlede jeg på Sonja stellet, alt sammen købt på loppemarkeder. Så nu hvor der er vist lidt Sonja kopper - har forresten aldrig hørt ordet morgenkopper! - viser jeg noget fra stellet (viser 3 slags kopper). Jeg ved ikke hvor mange dele der findes ialt, men i forhold til mit behov i dag er der mere end rigeligt! Store serveringsfade findes i runde og ovale former i flere størrelser, kaffe - og tekander findes selvfølgelig også til stellet.
            Stellet er let, skrøbeligt og jeg synes ikke, at det egner sig ikke til hverdagsbrug, så det bliver kun brugt af og til ved mere festlige lejligheder. Men jeg synes, at det er flot med et ensfarvet stel, og befriende at slippe for alle de blomster!
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Oj så vackert! Tack för alla dina fina bilder och för all information. Ordet morgenkop har jag lärt mig i de danska Aluminiagrupperna när jag frågade där om mina koppar. Förklaringen var att det är en stor variant av den lilla kaffekoppen, men med samma form. :-)

              Comment


              • #8
                Hej igen og tak for tilbagemeldingen. Altid dejligt at andre kan have glæde af det jeg viser.

                Jeg samler ikke specielt på Aluminia, men det er mit indtryk at mange hjem har et eller andet fra Aluminia, ældre sager som er arvet eller ting købt på loppis. Jeg har et gammelt frugtfad fra 1909 (med grøn signatur, kan ikke finde det lige nu!)) fra min mormor, en juleskål og diverse figurer / lysestager og så de “nyere” sager jeg har fundet på loppis til små penger.

                Jeg viser her de 4 ”nyere” ting jeg har, alle designet af Nils Thorsson:

                Lille rund fugl, fra serien Columbine fra 1957
                Lille fad 11 x 11 cm, BACA produceret fra 1965 ( her fra 1969 ifølge stempel)
                Lille vase 12 cm, BACA produceret fra 1965
                Større blå vase 17 cm, MARSELIS produceret fra 1952

                Det gamle frugtfad kommer på et senere tidspunkt!
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Tack igen! Intressant att få se. Roligt att du delar med dig!

                  Comment

                  Working...
                  X