Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Hjälp mig lösa mysteriet. Urna gjord av Kungshusets gamla koppartak.

Citat Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
    I England under Victoria perioden masse fabrikeredes gamle formål. Victorianerne søgte antikke formål til herreværelset. Som man lavede.
    Senest har jeg i Antic Roadshow set en "gammel" gabestok med forventet alder middelalderen. Eksperten afviste ved at pege på manglende slid og moderne beslag.
    Der var kæmpe behov for historiske ting.
    Jo det var en speciell period. Med en stor och romantiserande längtan efter "gamla" svunna tider. Men i det här fallet har ju kopparslagaren inte försökt dölja något eller velat skapa ett medeltida föremål, han har väl mest skapat något nytt av något gammalt. :-)

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Nja, nyrenässans är den ju, och den påminner en hel del om stop från tidigt 1600-tal. Jag tror att den är tänkt att likna ett dryckeskärl från 1588. Men, man förhöll ju sig ganska fritt till de verkliga stilarna vid den här tiden. Även vid stora projekt som ombyggnaden av Uppsala domkyrka eller Gripsholms slott drog man sig ju inte för att "förbättra" samtiden. Zetterwall ville ju vid sin ombyggnad av Uppsala domkyrka inte återge den i sin medeltidsform utan hur han tänkte sig att den borde ha sett ut om den uppförts efter ett mer idealt gotisk stilmönster.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Nja, nyrenässans är den ju, och den påminner en hel del om stop från tidigt 1600-tal. Jag tror att den är tänkt att likna ett dryckeskärl från 1588. Men, man förhöll ju sig ganska fritt till de verkliga stilarna vid den här tiden. Även vid stora projekt som ombyggnaden av Uppsala domkyrka eller Gripsholms slott drog man sig ju inte för att "förbättra" samtiden. Zetterwall ville ju vid sin ombyggnad av Uppsala domkyrka inte återge den i sin medeltidsform utan hur han tänkte sig att den borde ha sett ut om den uppförts efter ett mer idealt gotisk stilmönster.
    Aha ok! Fel av mig! Såg inte alls de likheterna. Tack för delad kunskap. Intressant.

Jeg siger ikke at indskrift ikke er korrrekt. Jeg påpeger bare at der er andre muligheder.
    Jeg ser ofte tin (tenn) krus som har et gammel årstal - lavet i 60erne. så de skal illustrere antikke ting,

Citat Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
    Jeg siger ikke at indskrift ikke er korrrekt. Jeg påpeger bare at der er andre muligheder.
    Jeg ser ofte tin (tenn) krus som har et gammel årstal - lavet i 60erne. så de skal illustrere antikke ting,
    Jo så är det ju absolut! Tror det vore enklare om skapa sig en uppfattning om denna urna om man kan hålla den i sin hand och se med egna ögon. Kanske en liten gåta som Antikrundan, kan ha en uppfattning om. Jag funderar fortfarande på om det gjordes fler av samma som såldes, men jag finner inget när jag söker på Internet. Tack igen för all input. Det värdesätter jag!
    Senast redigerat av lovis den 2018-01-20 klockan 22:35.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •