Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

allmän fråga om lagning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • allmän fråga om lagning

    undrar under vilken tid har man lagat sprickor i porslin genom att sätta dit klämmor?Click image for larger version

Name:	porslin.jpg
Views:	1
Size:	18,8 KB
ID:	684132

    tackar för all info

  • #2
    Lång tid. När Karlsson klister kommer på 1920-talet blir det ovanligare. Efter andra världskriget känner jag inte till att det förekommit i Sverige.

    Comment


    • #3
      Hej agnes44

      Vad trevligt fråga, ja, jag har också blivit intresserad
      av keramik och porslin, som har reparerats och
      sedan kunnat användas i många, många år.

      Kan det vara så att jag sett vackra bilder i en
      keramikbok?

      Här en liknande tråd, länk:


      Hälsar
      Staffan

      Comment


      • #4
        Tidens tand...

        Hallå Agnes,
        Har alltid gillat vackra lagade prylar och sanningen är att förr eller senare går porslin/fajans och glas i kras.
        Lagningar vittnar om kärlek och omtanke (även om ekonomiska värdet nästan försvinner).
        Frågan är kanske när den här klammermetoden kom i bruk, 1700-talet? Någon som vet.
        Det vore kul att se en bild på din pryl, kan ge viss vägledning... so long...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Agnes,
          Har alltid gillat vackra lagade prylar och sanningen är att förr eller senare går porslin/fajans och glas i kras.
          Lagningar vittnar om kärlek och omtanke (även om ekonomiska värdet nästan försvinner).
          Frågan är kanske när den här klammermetoden kom i bruk, 1700-talet? Någon som vet.
          Det vore kul att se en bild på din pryl, kan ge viss vägledning... so long...
          tack för alla svar
          prylen inte är min därför har inte lagt in någon bild på den, men kan säga att två puttos drar en rikligt pyntad vagn (kruka)
          svårt att tyda stämpeln
          ska fråga ägaren om jag får publicera en bild här på forumet

          Comment


          • #6
            Här kommer en bild på stämpeln.
            Det är jag som äger porslinspjäsen Click image for larger version

Name:	B40FDF09-FDCE-4415-8990-B090C51A0B2B.jpg
Views:	1
Size:	68,8 KB
ID:	567075

            Comment


            • #7
              Och så här ser den ut.Click image for larger version

Name:	463075D3-33A3-4DC8-A006-404B147B4DC7.jpg
Views:	1
Size:	19,9 KB
ID:	567076

              Comment


              • #8
                fint! du var duktig, grattis

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av derwent Visa inlägg
                  Och så här ser den ut.[ATTACH]167341[/ATTACH]
                  nu är det bara frågan om:
                  NÄR?
                  VEM?
                  det är för sent för mig att plocka fram "porslinsmärken..."
                  men när jag är klar i morgon och inte är för sent
                  men hoppas att fram tills dess någon kunnig kan svara på dessa två små frågor

                  Comment


                  • #10
                    Det är en figurin i majolika. Från Hugo Lonitz gjord mellan 1886 och 1904,
                    Här hittar du stämplar från dom: https://www.porcelainmarksandmore.co...n-02/index.php

                    Mvh MrTompa

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Agnes,
                      Har alltid gillat vackra lagade prylar och sanningen är att förr eller senare går porslin/fajans och glas i kras.
                      Lagningar vittnar om kärlek och omtanke (även om ekonomiska värdet nästan försvinner).
                      Frågan är kanske när den här klammermetoden kom i bruk, 1700-talet? Någon som vet.
                      Det vore kul att se en bild på din pryl, kan ge viss vägledning... so long...
                      Jag skall se om jag får tillfälle att se om jag har något i litteraturen om när mässingsnitar börjar användas. Jag vet att de förekom på 1700-talet men tror de är betydligt äldre, även om de nog säkert blir vanligare då i takt med att fler får keramikkärl värda att kosta på lite explusivare lagningar.

                      Comment


                      • #12
                        Här omtalas en ful häftklammerlagning gjord i Kina som en möjlig orsak till att man uppfann en annan lagningsmetod (kintsugi) i Japan på 1400-talet. Det är ju alltid lite tveksamt om sådana här historier är sanna, men att man lagat porslin med klamrar i Kina mycket länge är välkänt, även om jag aldrig sett någon säkert angiven tidpunkt för när det startade.

                        Comment


                        • #13
                          Tusen tack!

                          Comment


                          • #14
                            Click image for larger version

Name:	IMG_1305.jpg
Views:	1
Size:	74,4 KB
ID:	567272

                            Tittade i min bok om porslinslagning, men där fanns tyvärr ingen historik. Hittade däremot den här fantastiska bilden på hur hantverket kunde gå till.

                            Comment


                            • #15
                              Fantastisk var ordet! Vilken bok är det?

                              Comment

                              Working...
                              X