Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta för servis?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad är detta för servis?

    Min nu avlidne morbror ärvde denna glasservis av sina småländska föräldrar. Min morfar hade iofs kontakter med Björkshults glasbruk, men detta kan väl aldrig vara svenskt? Morfar jobbade också glasrelaterat i Frankrike, men det känns ju inte franskt heller. Jag har sett någon Muranoservis tidigare som hade liknande formspråk, men hittat inte denna när jag bildsöker på nätet. Vore väldigt tacksam för hjälp!
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av henjon Visa inlägg
    Min nu avlidne morbror ärvde denna glasservis av sina småländska föräldrar. Min morfar hade iofs kontakter med Björkshults glasbruk, men detta kan väl aldrig vara svenskt? Morfar jobbade också glasrelaterat i Frankrike, men det känns ju inte franskt heller. Jag har sett någon Muranoservis tidigare som hade liknande formspråk, men hittat inte denna när jag bildsöker på nätet. Vore väldigt tacksam för hjälp!
    Rättning av mig själv, detta kan visst vara, och är högst sannolikt, svenskt. Hittade nedan bild av en svensk servis, 30-tal, slipad kristall och propp av silver gjord av svensk silversmed.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Look alike......

      Hej henjon!

      En liknande var uppe på PES för ett par dagar sedan,
      då angavs Hovmantorp som tillverkare.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
        Hej henjon!

        En liknande var uppe på PES för ett par dagar sedan,
        då angavs Hovmantorp som tillverkare.

        http://precisensan.com/antikforum/sh...as-info-om-det
        Tack! Det ledde mig rätt, till Johansfors glasbruk

        Comment

        Working...
        X