Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kallas möbelstilen på detta bord?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad kallas möbelstilen på detta bord?

    Hej, skulle tro att bordet är drygt 100 år gammalt. Vissa vänner gissar på nyrokoko, vissa säger nyrenässans osv... Men vad säger ni som kan er sak? Tack på förhand.
    Bifogade filer

  • #2
    i danmark ville det hedde chr VIII eller stilblandingsperioden.
    Om det er ny rococco eller nybarok eller nyrenaissance afhænger af de elementer som er brugt. Er rococco mest fremtrædende så....

    i dit tilfælde er det ny-barok.

    Comment


    • #3
      "I danmark ville det hedde chr VIII eller stilblandingsperioden.
      Om det er ny rococco eller nybarok eller nyrenaissance afhænger af de elementer som er brugt. Er rococco mest fremtrædende så....

      i dit tilfælde er det ny-barok."

      Tack för infon, det var vänligt av dig.

      Comment


      • #4
        Svarvarstil brukar man säga...

        Hello Dreamfield,
        Visst är det blandstilarnas epok, trevlig och ditt lilla bord är ett bra exempel. Sängbord vill jag gissa, man hade pottan på undre planet, nära till hands.
        Kan tänka mig att det är tillverkat i lövträ och målat i senare tid men svenskt är det säkert. Stlen har jag lärt mig kalla svarvartillverkning och då hamnar man i Småland, svarvarnas hembyggd.
        Take good care
        Kim

        Comment


        • #5
          "Hello Dreamfield,
          Visst är det blandstilarnas epok, trevlig och ditt lilla bord är ett bra exempel. Sängbord vill jag gissa, man hade pottan på undre planet, nära till hands.
          Kan tänka mig att det är tillverkat i lövträ och målat i senare tid men svenskt är det säkert. Stlen har jag lärt mig kalla svarvartillverkning och då hamnar man i Småland, svarvarnas hembyggd.
          Take good care
          Kim"

          Hej Kim,
          Pga. arbete med film uppskattar jag förutom innehåll även gott berättande i alla dess former. Känslan i din text och din språkbehandling är goda exempel på just det. Tack!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hello Dreamfield,
            Sängbord vill jag gissa, man hade pottan på undre planet, nära till hands.

            Kim
            ikke til potten. I så fald havde det været et lukket rum.

            Comment


            • #7
              Satt på pottan...?

              Hallå Danmark,
              Tack för tillrättavisningen, vet att man vid sekelskiftet dolde det mesta, till och med familjelyckan.
              Sängbord var slarvigt formulerat, man sa nattduksbord på den tiden, med plats för en potta och
              bekväm lyfthöjd mellan hyllplanen. Nattduksbord är inte att förväxla med pottskåp, det är en helt
              annan historia.
              So long...Kim

              Comment


              • #8
                Hej Kim,
                Pga. arbete med film uppskattar jag förutom innehåll även gott berättande i alla dess former. Känslan i din text och din språkbehandling är goda exempel på just det. Tack![/QUOTE]

                Hallo Dreamers,
                Jag vaknade och blev glad. Tack för berömmande ord. En förklaring är nog att jag är lite generiskt belastad
                och en annan att när man gör någonting man tycker är kul brukar det bli ganska roligt. Lycka till med filmen,
                samma spelregler...
                So long...Kim...

                Comment


                • #9
                  dækket med et klæde - ja det kan selvfølgelig være.

                  Comment

                  Working...
                  X