Sidan 1 av 6 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 55

Ämne: Yngve Blixt

Yngve Blixt

Namnet är bekant, men var han en egen-keramiker eller knuten till ngt företag? eller ska det vara Blix?

Är lite för snabb ibland - tänkte på Höganäs och det stämmer väl, men kvarstår gör....arbetade han på egen-produktion oxå?

Yngve Blixt startade egen verkstad i Höganäs under 1950-talet.
    I boken "På grund av lera" av Stellan Olsson finns en del att läsa om honom och även om några andra Höganäskeramiker.

Tack för tipset Bengt!

Avstängd Liljeriks avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Kom precis hem med boken ?Lergodset från Höganäsbolaget 1832-1926?. Bläddrade i den på bokhandeln och såg bilder på fantastiskt fin jugendkeramik, blev tvungen att köpa.
    Det första jag söker i registret är Yngve Blixt och hittar en notering i samband med Albin Hambergs historia. Citat ur boken: ?Mellan åren 1914, då han var 39 år, och 1946 arbetade han som självständig keramiker. Han river sin ugn detta år och säljer sin keramiska utrustning till en yngre kollega, Yngve Blixt.?

Det var bilderna på Hambergs keramik som gjorde att jag köpte boken?.får se när jag får tid att läsa den.

Jodå

Hej Äjth
    Jodå, Yngve Blixt jobbade på Höganäsbolaget men inte som drejare utan som grovarbetare, men det var där hans intresse föddes. Han gjorde lite eget som han smög in på lediga platser i brännugnarna. Studerade för Albin Hamberg och startade så småningom eget. Så egentligen är allt som finns på marknaden "egen verkstad". Mycket av det är "turistproduktion" dvs, det gröngråglaserade stengodset med geometriska mönster. Men det bästa av hans unika produktion står sig väl i jämförelse med andra robusta keramiker.

jag har en gumma som det står y.blixt höganäs under. e det någon som vet någe om en sådan.hon står med näsan i vädret o har lång kjol med förkläde.

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008

Keramik av Blixt

Tycker att ämnet ska ha lite illustrationer av Blixts keramik. Enligt "På grund av lera" är den ensamma vasen fältspatglasyr och dekorerad med geometriska figurer (precis som Larspeter skriver) medan de två andra är uranglasyr.
    Bifogade bilder Bifogade bilder          
    p-son

De som beskrivs som uranglasyr är läckra
    Skiljer sig markant från uranglasyr på Palms o Thells alster
    som blir mycket gulare....

Jag har sett benämningen pantherglasyr på Blixts alster

"Oil-spot" brukar glasyren kallas på utrikiska.
    Nej, det är inget loppspel.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •