Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Hur kan jag sälja överskottet av loppisfynd?

Seniormedlem Staffan Kvists avatar
    Reg.datum
    dec 2013

Hur kan jag sälja överskottet av loppisfynd?

Hej

Gott Nytt År,
    Ja, jag tänkte nu på det nya året försöka sälja en del
    "överskott" av loppisfynd, som jag tror kan betinga
    något värde. Men jag är så besviken eller "trött" på
    de vanligaste försäljningssajterna. Till exempel om
    jag kan köpa en defekt kaffekvarn för 10 kronor, så
    kostar kanske frakten 70 kronor.

Hur kan jag och andra seriösa "prylsparare" och samlare
    sälja på bra och demokratiskt sätt?

Kan vi(jag) göra egna säljsidor?
    Som den här:
    http://vernissage.nu/verni/loppis2/t.../till_salu.htm

Finns det andra bra sätt? Vad säjer Ni?

Jag kan lägga till "metataggar" och "nyckelord", så att sidan
    hittas lättare av Google...?

Hälsar och undrar
    Staffan
    Senast redigerat av Staffan Kvist den 2018-01-01 klockan 13:01.

Hej Staffan och gott nytt år

Om det är tillåtet att skryta här - det är det förstås inte - men jag är en gammal mästersäljare.
    Jag har mer eller mindre alltid sysslat med begagnade prylar, köpt, samlat och sålt i olika intervaller. Det är i huvudsak två säljkanaler som har fungerat bäst för mig: dels Tradera, dels hyra bord på loppmarknader och prylmarknader av olika slag. Jag började - köpa mest - redan på 1960-talet, då "Alla prylars urmoder" - Stockholms auktionsverk låg uppe vid Odenplan.

Jag har alltid stenhårt följt en doktrin om att alltid försöka ge relevant och förstklassig information om mina varor. På ett loppisbord/marknader/mässor finns ju inte mycket att göra i den vägen utom att ha varorna tydligt prismärkta.
    På tradera utnyttjade jag alltid alla fem bildrutorna och skrev en rak och uttömmande auktionstext - inget glömt och allting nämnt. Just nu köper jag bara på Tradera, mest saker till mina samlingar: dalahäster, korkskruvar, militaria av ett visst slag och matbestick.

Din hemsida kan vara en bra säljkanal. Men jag tror inte enbart på sk "sökmotoroptimering" (heter det så?). Att sälja via hemsida är som att ha en butik. Jag tror på de traditionella egenskaperna hos en butik. Bra varor, bra information om dessa varor, t ex varorna alltid prismärkta och beskrivna med med mått och material mm. Detta leder till att man bygger upp ett "varumärke" kring sin säljkanal. Då återvänder kunderna gärna. Däri ligger fördelen med ett välskött "varumärke": alltid förstklassig och relevant information om varorna, alltid prismärkta - och helst - mycket roliga saker. Jag tror mer på att kunderna har sina favoritsäljsidor bland direktlänkarna - än att man plötsligt råkar ramla in i en nätbutik .

Säljsidan ska hållas levande med ett ständigt flöde av varor, mycket varor. Allt ska vara prismärkt. Mått i cm på allt - t ex, man vill veta hur hög trästinsen är. Jag gillar t ex att du i klartext redogör för märkningen på flöjten. Jag tror mer på ett välskött varumärke med stort och rörligt varulager än på "sökmotoroptimering".

Det var enligt ovan jag lyckades mycket bra på såväl Tradera som på hyrbordsmarknader. Jag tror också att man måste bestämma sig för "full trottel framåt" och inte bara strösälja en och annan överbliven pryl. Jag levde flera somrar på veckoslutsloppis i Grisslehamns gästhamn enligt modellen - fullpackar bord med ständigt skiftande sortiment - ock allt prismärkt. Jag körde ungefär samma stil på Tradera - där är villkoren förvisso delvis annorlunda. jag sålde alltid slut - inga återrop, inga röda lappar eller dåliga omdömen. Omsättning ca 40-50 000 per år.

Reg.datum
    dec 2013
    Hej HgF

Tack, tach för så mycket tips och för mej att tänka på.

...Utsatta priser, mått, flera bilder...

Jag har försökt med lyckat resultat, med att lägga upp
    några saker(bildäck, musikinstrument t ex) på flera gratis-
    sidor och då dök de upp, högt upp, i sidan "Allaanonser".
    Ja, t o m före Tradera och Blocket.(Hämtades här Bagis....

Det värsta är de höga priserna på frakten tycker jag.

Tackar och hälsar

Staffan

Håller med dig om att transportkostnaderna kan bli betungande - i synnerhet om man distanshandlar med bildäck.

Jag tror på marknadskrafterna. Jag menar att marknaden har facit - prova och lär - sedan tillämpa.

Om det finns någon här som kommer ihåg Bettan på Söder; Elisabeth Nordling med en fullpackad prylbutik en halv trappa ned i korsningen Skånegatan - Södermannagatan (Sthlm). Hon körde hårt på Tradera med ca 70-80 auktioner ständigt rullande. Av henne lärde jag mig mycket av finliret på Tradera. Hon var mycket framgångsrik och jag räknade ut att hon med sitt upplägg sålde för mellan 10- och 20-tusen kr per månad. Sortimentet var i stort sett bara mindre lättskickade saker från hennes väldiga varulager.

Jag tycker det är svårt att ge allmängiltiga råd eller förslag hur man säljer enstaka saker av blandad modell.
    Går det överhuvudtaget? Det säljande jag kan ge råd om bygger på volym och kontinuitet - och är starkt kund/köparorienterat. Eftersom jag var direkt road av säljandet redan på 1980-talet, växte och förfinades verksamheten periodvis för att på grund av jobbet delvis ligga nere under delar av 90-talet etc. Funderar nu på att skaka liv i mitt Traderasäljande med början senare i vår.
    Senast redigerat av HgF den 2018-01-02 klockan 15:22.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Gott Nytt Råd...

Hallå Staffan,
    Bästa rådet är nog att inte köpa en massa "krafs" i upphetsat tillstånd. Men med inköpen kommer ofta kunskaperna
    och det är vad kunderna gärna efterfrågar. Kunskap säljer. Information måste till.

Har själv aldrig sålt på Tradera, däremot på auktionshus. Så erfarenheterna är väldigt begränsade men som gammal reklammakare kan jag kanske sprida lite ljus i mörkret.

Trevlig hemsida, fina bilder, men vem söker efter Staffans stollar? Att bygga upp ett namn, varumärke, tar tid och kostar på.

Tänk som en samlare och blivande kund. Vad letar man efter? Kaffekvarar? Elasolinsoldater? Murano?

Ju närmare kunden...

So long
    Kim

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Hej Staffan – och god fortsättning på det nya året.

Jag läste ditt inlägg sent igår kväll, för sent för att skriva ett ”svar”. Jag har även tittat på din hemsida, som har tydliga bra bilder och ser prydlig ut. Håller dock med HgF i det, att det är viktigt att ha en ordentlig beskrivning av föremålen, framför allt storlek på desamma. Att göra en egen säljsida är inte svårare än vilken hemsida som helst. Det finns enuppsjö att välja bland och med olika bra alternativ för såväl köpare som säljare. Kruxet är väl att få presumtiva kunder att hitta till den i den utsträckning som behövs, för att det ska bli ordentlig omsättning på försäljningen.

I ditt inlägg skriver du, att du anser att fraktkostnaden ofta blir (alltför?) hög. Och visst kan det vara så i många fall, då man har tur att kunna köpa/ropa in ett föremål till en billig peng. Men en billig sak blir ju inte lättare, dvs får inte lägre vikt för det.
    Jag vet inte om du menar att fraktkostnader i sådana fall är ”odemokratiska” i förhållande till föremålets pris? Eller är det något annat du tänker på när du vill sälja på ”bra och demokratiskt sätt”? Jag är nyfiken på hur du i så fall menar/tänker och om du kan utveckla det lite mer.

Om någon vill köpa en sak av dig och bor i annan del av landet måste föremålet ju på något vis komma till köparen. Och då torde frakt av något slag vara oundvikligt. Kanske har du redan en bra idé om hur du kan lösa det? Ett alternativ är förstås att fraktkostnad ingår i priset – men då kommer ju den defekta kaffekvarnen att kosta 80 kr och inte 10 kr. Eller tänker du att de föremål man säljer skall vara endast för avhämtning, just för att köparen inte ska behöva betala frakt? I så fall blir ju kundkretsen tämligen, för att inte säga synnerligen, begränsad. För jag tror, att det finns en gräns för hur långt någon vill köra bil för att hämta en pryl man köpt billigt. Körningen är ju också en form av fraktkostnad.

Själv säljer jag en del på Tradera och har så gjort ett antal år, inte utan framgång (men jag har heller inte blivit stormrik). Det är en trevlig hobby som ger lite extra slantar för ärvda saker, saker jag själv införskaffat genom livet men inte längre behöver eller använder eller sådant som t ex kommit med på auktion (fyndlådor) och är s a s överskott när jag räknat bort den pryl/de prylar jag själv ville ha i lådan. Det, att jag själv säljer på Tradera gör, att jag är nyfiken på, om du har kommit på någon bra fraktlösning, en som då inte kostar något eller i vart fall inte lika mycket som fraktbolagen – t ex Posten och Schenker – tar i avgift.

Reg.datum
    dec 2013
    Hej HgF

Tack igen för goda råd. Jo, jag funderade på om
    man får lägga upp en länk till föremålet man säljer
    på en av dessa gratis sajter....till sin sida....?

Om du börjar sälja så får du berätta hur det går
    och lycka till.

Hej Kim

Tack för dina råd. Ja, hur skall köpare hitta min sida,
    kan jag undra?

Hej TinaSand

Tack för dina vänliga ord. Jo, jag menar att fraktpriset
    ibland verkar vara ett "generellt" fraktpris och inte det
    faktiska. Men om säljaren inte lägger "hanteringen" i
    varans pris, utan att "hantering" ingår i fraktpriser och
    det då verkar högt? Men jag vet egentligen inte, för det
    jag har sålt tidigare, har de antingen hämtat här hemma
    eller så har jag skickat mot postförskott.

Nej, jag vet inte hur jag skall tänka...
    ...för jag har ju inte egentligen provat...

Tänk om det är så att jag är helt okunnig om postens
    priser och jämför med hur det var förr?
    Jag skickade ett par skor, nya (680:-) till min bror för Julen
    och fraktpriset var hela 84 kronor.

Det är så intressant att få höra synpunkter från er, tack tack.

Hälsar
    Staffan

Posten börjar bli helt ohemult dyr, men det är bara att se sig om efter alternativ. Allting kostar dock något, ingen kör runt paket gratis. Dock brukar inte fraktkostnaden avskräcka köpare som verkligen vill ha något, även om frakten kostar mer än inköpet. Jag sålde före jul ett par stolar på Blocket som köparen betalade 1500 kr i frakt på. Stolarna kostade 1000 kr. Och Blocket har annars funkat bra för stora, svårfraktade saker medan Tradera varit bra för små lättskickade saker. För saker däremellan eller som jag av någon anledning inte velat hantera har jag lämnat på vanliga auktionsverk.

För saker som finns att köpa lite varstans för en ringa penning kanske man inte är beredd att lägga ut så mycket dock och dem är helt enkelt bäst att sälja "lokalt", dvs vid sådana tillfällen där du säljer fysiskt direkt till kunden, på hyrbordsloppisar, kommissionsbutiker o dy. Antingen det eller inte alls. Värderar man sin tid så säljer man inte stycksaker för under ett visst belopp. Själv skänker jag bort allt värt under hundralappen efter varje loppis, för det är helt enkelt inte värt att hantera det när man gör det i liten skala. Därmed är det som Kim skriver viktigt att tänka till i andra ändan också, så att det inte blir en massa onödiga inköp som bara innebär besvär.

Det sägs annars att instagram ska vara effektivt att sälja på, men jag har inte prövat själv.

Lycka till Staffan!
    Senast redigerat av Jung_Kee den 2018-01-02 klockan 22:26.

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Hej igen Staffan,
    Ja, du har rätt i att ibland kan säljare ange ett fraktpris som ter sig för högt i förhållande till varan. Inte bara ter sig, utan ÄR på tok för mycket, som att de vill ”tjäna in på gungorna….”. Jag ser det ibland på Tradera och anser det vara ojuste mot köparen. Själv brukar jag i annonstexten, förutom mått och annan viktig info, även ange föremålets vikt, dvs vad det väger i sig självt. Med lite övning vet man på ett ungefär hur mycket det kommer att väga paketerat och det måste man naturligtvis räkna in i den totala vikten när man räknar ut vad frakten blir. Om ett föremål väger 800 gram och det är t ex glas eller porslin, räcker det inte med 1 kg frakt då emballaget i sig väger mer än 200 gram (bubbelplast el dyl är ju lätt men kartong är tungt). Visserligen tar jag (i mina Traderaannonser) ut en liten summa – 3-10 kr beroende på hur stort och ömtåligt föremålet är - för emballage. Men det beror på, att jag köper bubbelplast eller liknande och det är inte särskilt billigt. Dock tar jag aldrig ut högre fraktavgift än vad försändelsen faktiskt väger, för den ärligheten har köparen rätt att förvänta sig, tycker jag.

Du verkar i alla fall ha bestämt dig för att börja sälja av ditt ”överflöd” och jag önskar dig lycka till och hoppas, att du finner en bra lösning för detta. Kanske ska du, trots allt, testa på Tradera? Man kan tycka vad man vill om den sajten men det går verkligen att sälja – och köpa. Du har ju så fina saker på din sida!

På Tradera finns några olika fraktalternativ, varav Schenker, trots nyligen ändrade fraktpriser, är den förmånligaste (DHL och Bussgods är mycket dyrare). Det som är bra med Schenker och den nya prislistan är, att ALLA paket har samma storleksklass: det som ryms i en flyttkartong, vare sig den väger max 1 kg eller max 20 kr. Tidigare var maxmåtten mindre och dessutom olika beroende på försändelsens vikt. Så nu kan man skicka en ”stor, fluffig, lätt pryl” utan att behöva betala mer än vad den väger. Förut var man tvungen att betala för den största storleken/viktklass om paketet vägde endast 1 kg men hade yttermått som största.

Förvisso har priser på frakt och porto stigit senaste tiden men å andra sidan vet även köpare som regel om det. Posten höjde portot den 1 januari så om du skulle ha skickat skorna idag, hade det kostat 108 kr i porto! Postens olika prislistor hittar man ju enkelt på deras hemsida, både för brevförsändelser och paket.

Kanske lite utanför ämnet: Apropå din sida såg jag, att du har två Karlskronalyktor (det är så de heter) som är tillverkade vid Karlskrona Lampfabrik. De började tillverka dem i slutet av 1800- talet och de har gamla vagnslyktor som förlaga. Karlskronalyktan är mycket populär, särskilt här i stan, där den nästan blivit ett signum för staden. Emellertid bör man använda endast kronljus eller ljus med samma diameter (således inte vilken ljusstump som helst). Har man andra, smalare ljus, matas de inte upp ordentligt av fjädern som är i benet och sluter inte tätt upptill, utan stearin rinner ner i benet och allt kärvar. Inte kul , kan jag försäkra, att försöka få loss fjädern som har torkat stearin i ”hela sig” och som dessutom har fastnad i benets insida. Tjockare ljus är väl ingen risk då de man inte får ner dem i lampans ben.
    Med intresse ska jag följa hur det går för dig och hoppas det går jättebra!!!!

Reg.datum
    dec 2013
    Hej Jung_Kee

Tack, tack för intressanta synpunkter. Du nämner
    Instagram. Ja, jag funderade på just det i går kväll,
    då jag tänkte på en "kaffekvarnssamlare" en av få
    i Sverige. Han har lagt ut ca 20 kvarnar, men efter-
    som "kaffekvarnsamlarna" är få, så kommer hans
    instagramsida genast upp, länk:
    https://www.instagram.com/kaffekvarnar/
    ...och kanske kan jag/man där, på sidan, ha en länk
    till sin säljsida.

Hej TinaSand

Tack tack för så många synpunkter. Ja, att skriva ut
    vikt är ju viktigt, för att förstå vad frakten skulle bli
    och då blir köparen ju inte "förvånad".(förstår jag)
    Jag läser ditt inlägg flera gånger....

Jag använder inte alls "sociala medier", som Twitter,
    Facebook eller Instagram, bara i min datorundervisning,
    som exempel och hur kursdeltagare praktiskt kan
    använda dem. Något jag nu verkligen skall fundera på.

(Att hämta på plats, om säljaren finns i Stockholm,
    fungerade inte med Sellpy t ex..)

Tackar och hälsar
    Staffan
    Senast redigerat av Staffan Kvist den 2018-01-03 klockan 12:39.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •