Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En tungviktare till vas och en lite sirligare dito

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: En tungviktare till vas och en lite sirligare dito

    Nu när jag ändå är i glastagen och har fått så bra svar från kunniga på forumet passar jag på att lägga ut även dessa vaser som jag skulle vilja veta lite mer om. Den är mycket tung och gjord i tjockt lite blå/gråtonat glas. Den ser ganska anonym ut men ljuset bryts vackert i den. En fundering jag har är Greta Runeborg-Tell på Ekenäs bruk. Den andra vasen är bruntonad och vacker i formen. Vad vet ni om dessa?Ursäkta slarviga bilder. Click image for larger version

Name:	20171228_185457.jpg
Views:	1
Size:	30,8 KB
ID:	683912Click image for larger version

Name:	20171228_185522.jpg
Views:	1
Size:	32,7 KB
ID:	683913Click image for larger version

Name:	20171228_185306.jpg
Views:	1
Size:	30,2 KB
ID:	683914Click image for larger version

Name:	20171228_185701.jpg
Views:	1
Size:	32,1 KB
ID:	683915

  • #2
    Jag har en mycket snarlik som den ofärgade, men med gravyr. Jag delar din nyfikenhet på ursprung och designer. Fotograferar den imorgon i dagsljus om intresse finns.
    Last edited by lovis; 2017-12-28, 19:45.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
      Jag har en mycket snarlik som den ofärgade, men med gravyr. Jag delar din nyfikenhet på ursprung och designer. Fotograferar den imorgon i dagsljus och intresse finns.
      Hej Lovis! Ja ta gärna bild så kan vi jämföra.

      Comment


      • #4
        Det gör jag! Måste samtidigt tacka. Din tråd ledde mig vidare till en "mystisk" vacker bålskål jag ärvt. Designad av den du nämnt enligt Nationalmuseets samling. Kallad för Bellman :-)
        Last edited by lovis; 2017-12-29, 07:03.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
          Det gör jag! Måste samtidigt tacka. Din tråd ledde mig vidare till en "mystisk" vacker bålskål jag ärt. Designad av den du nämnt enligt Nationalmuseets samling. Kallad för Bellman :-)
          Kul! Stilren snygg skål! Det som gjorde att jag funderar på denna designer var den här bilden:https://goo.gl/images/BUPoAq

          Comment


          • #6
            Okej här kommer min vas! Ser nu att formen inte helt överensstämmer. Min är också mindre sluten i toppen.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
              Okej här kommer min vas! Ser nu att formen inte helt överensstämmer. Min är också mindre sluten i toppen.
              Förstår att du sett likheter i färg och form men håller med om att öppningen ser annorlunda ut.

              Comment

              Working...
              X