Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klotformat grönaktigt blomglas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Klotformat grönaktigt blomglas

    Denna klotformade, lätt grönaktiga vas ser gammal ut i mina otränade ögon. Jag är nyfiken på ursprung och ålder och hoppas att någon av er kunniga på forumet kan bidra med ledtrådar.Click image for larger version

Name:	20171227_230201.jpg
Views:	1
Size:	56,1 KB
ID:	683906Click image for larger version

Name:	20171227_225658.jpg
Views:	1
Size:	25,7 KB
ID:	683907Click image for larger version

Name:	20171227_225312.jpg
Views:	1
Size:	33,9 KB
ID:	683908

  • #2
    Med blomglas menar du planteringskupa? Är inte 100 % säker på att det är vad det är men det verkar ju rimligt. Den ser ut att vara från runt 1840.

    Comment


    • #3
      Va sa han?

      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Med blomglas menar du planteringskupa? Är inte 100 % säker på att det är vad det är men det verkar ju rimligt. Den ser ut att vara från runt 1840.
      Hallå,
      Knepigt med ord, kolla Akademiens nya ordlista. Tror intill visshet att skapelsen är avsedd för nyplockade blommor, alltså en vas. Planteringskupa känner jag inte till om man nu inte tänker på lökglas, men ett sådant är det inte. Fin tycker jag. !840 låter lite väl tidigt, låt oss säga 1880.
      So long
      Kim

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå,
        Knepigt med ord, kolla Akademiens nya ordlista. Tror intill visshet att skapelsen är avsedd för nyplockade blommor, alltså en vas. Planteringskupa känner jag inte till om man nu inte tänker på lökglas, men ett sådant är det inte. Fin tycker jag. !840 låter lite väl tidigt, låt oss säga 1880.
        So long
        Kim
        Tack båda för inlägg i min fråga. Jag blir alltid glad för svar. Precis som du skriver Kim så menar jag helt enkelt en vanlig vas. För mig är blomglas bara en synonym för vas. Roligt med språkliga bieffekter i prylfrågor😊

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå,
          Knepigt med ord, kolla Akademiens nya ordlista. Tror intill visshet att skapelsen är avsedd för nyplockade blommor, alltså en vas. Planteringskupa känner jag inte till om man nu inte tänker på lökglas, men ett sådant är det inte. Fin tycker jag. !840 låter lite väl tidigt, låt oss säga 1880.
          So long
          Kim
          Jag tror inte den är så sen med den gravyren. 1850 visst, och 1855 också, men inte mycket senare.

          Jag var osäker hur den var konstruerad, trodde det handlade om en kupa med ett fat under. Ser nu hur den är konstruerad. Ovanlig form för en vas. Funderar lite på om det är en karaff vars hals senare kapats.
          Last edited by FBQ; 2017-12-28, 17:29.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Jag tror inte den är så sen med den gravyren. 1850 visst, och 1855 också, men inte mycket senare.

            Jag var osäker hur den var konstruerad, trodde det handlade om en kupa med ett fat under. Ser nu hur den är konstruerad. Ovanlig form för en vas. Funderar lite på om det är en karaff vars hals senare kapats.
            Eftersom ålder diskuterats flitigt undrar jag hur mycket synligt puntelmärke spelar in. Vasen har mycket synligt puntelmärke, nästan som avklippt glasmassa. Har läst att synliga puntelmärken började avlägsnas i mitten av 1800-talet men det är säkert en sanning med många modifikationer. /Lotta

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av lottlar Visa inlägg
              Eftersom ålder diskuterats flitigt undrar jag hur mycket synligt puntelmärke spelar in. Vasen har mycket synligt puntelmärke, nästan som avklippt glasmassa. Har läst att synliga puntelmärken började avlägsnas i mitten av 1800-talet men det är säkert en sanning med många modifikationer. /Lotta
              Ja. Vid mitten av 1800-talet börjar synliga puntelmärken avlägsnas på exklusivare föremål. På enklare föremål finns dock synliga puntelmärken kvar långt in på 1900-talet. Gravyren placerar den dock bättre. Färgtonen och orenheten i glasmassan får mig också att tro att den är från tiden före omkring 1850 då man får bättre råvaror. Särskilt som det är en graverad "vas". Jag är fortfarande osäker om den är gjord som vas från början. Ser inga spår av att någon skadad hals har slipats bort, samtidigt har jag inte sett några vaser av den här formen från den tiden tidigare.

              Möjligen skulle den då ha avsiktligt försetts med de här blåsorna för att se gammal ut och likna gammalt glas. Skulle behöva se om den förefaller sliten och om det finns lusor - osmälta stenar i massan - det är riktigt svårt att kopiera, det vet jag inte att någon klarar av. Men då behövs bättre foton. Om det är en kopia kommer ju frågan vem som gjort den och varför.

              Hirvi är ju den som själv har erfarenhet av att tillverka glas, men som jag förstått det så är det vanligen ganska svårt även att kopiera blåsorna på ett bra sätt. Det får inte bli för många, och de skall huvudsakligen vara små och några få större, så att de ser trovärdigt att de tillkommit av misstag och inte ser ut att vara avsiktliga.
              Last edited by FBQ; 2017-12-28, 20:59.

              Comment


              • #8
                Hej, jag undrar över storleken på "blombollen", kan den möjligen
                ha hyst en liten guldfisk någon gång i mitten av 1800-talet ???
                Den kasade gravyren är ju ett signum för Cederbergs glasbruk,
                de hade ju en stor tillverkning av bruksföremål och även tids-
                mässigt skulle det kunna stämma. Den gröna nyansen förekom
                också på Cederberg.
                PS Detta är ju enbart spekulationer från min sida och får också
                tas för det.
                Last edited by prylsnubben; 2017-12-28, 22:15.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Hej, jag undrar över storleken på "blombollen", kan den möjligen
                  ha hyst en liten guldfisk någon gång i mitten av 1800-talet ???
                  Den kasade gravyren är ju ett signum för Cederbergs glasbruk,
                  de hade ju en stor tillverkning av bruksföremål och även tids-
                  mässigt skulle det kunna stämma. Den gröna nyansen förekom
                  också på Cederberg.
                  PS Detta är ju enbart spekulationer från min sida och får också
                  tas för det.
                  Jätteintressanta tankar från er alla. Ska ta någon bättre bild i dagsljus. Halsen på vasen ser lite skum ut faktiskt. Så det där med avkapad karaff eller (eget förslag) flaska är kanske inte orimligt. Men i så fall måste den slipats igen efteråt. Guldfisken tror jag vi kan avskriva för så stor är den inte. Cedersbergs glasbruk läste jag lite snabbt om. Men lades det inte ner 1838?

                  Comment


                  • #10
                    Med omkring 1840 menar jag ungefär 1825-1850 så Cedersberg känns inte omöjligt, även om jag brukar vara försöktig med att koppla typer till specifika glasbruk..

                    Comment


                    • #11
                      XL contra XS

                      Om, säger om det är en avkapad flaska/karaff från Cederbergs glasbruk
                      så kan det vara en av liknande modell som denna men med rundare "kropp".

                      Tusan så stor den blev, zooma ner till ca 50% så blir det bättre.
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2017-12-29, 11:12.

                      Comment


                      • #12
                        Vad är det för nånting? Vad har det använts till?
                        Vaser ser som sagt inte ut så vid den tiden och inte är det mycket till prydnad heller. Det ser ut som om mynningen inte är resultatet av nedslipning, med mindre än att de har värmt den rejält efteråt.
                        Formen förde mina tankar till en skomakarkula, men varför har den i så fall fot och gravyr?
                        Hur stor är kulan?
                        Guldfiskskål for också genom min skalle, eftersom jag tycker mig kunna ana en fisk i den primitiva gravyren.
                        Här har vi nô å grunne på som det heter i Värmland.

                        Comment


                        • #13
                          Jag tror också på att det skulle blivit en karaff, när man puntlat en pjäs i botten och inte är snabb nog att få in den i invärmningsugnen utan halsen blivit lite för kall, då spricker oftast halsen sönder, så har nog skett här och dom har värmt vidare och klippt av överflödigt glas och gjort vasen som den ser ut, räddas vad som räddas kan, jag själv har varit med om det många gånger, spricker det av så gör man något av överflödet som blev kvar, alltid någon turist som köper
                          Hirvi
                          SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                          Comment


                          • #14
                            Roligt att detta blev en nöt att knäcka! Men attans så svårt det är att ta bilder på glas... Har försökt att ta lite tydligare bilder på glas och gratt. Jag hoppas att nu storleken blir lättare att uppskatta och att det syns att ingen guldfisk vill simma där Att den är nytillverkade tror jag också att vi kan stryka. Den misslyckade karaffen låter som en mycket rimlig förklaring. Click image for larger version

Name:	20171229_143611.jpg
Views:	1
Size:	89,5 KB
ID:	566980Click image for larger version

Name:	20171229_143336.jpg
Views:	1
Size:	47,1 KB
ID:	566982
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av lottlar Visa inlägg
                              Roligt att detta blev en nöt att knäcka! Men attans så svårt det är att ta bilder på glas... Har försökt att ta lite tydligare bilder på glas och gratt. Jag hoppas att nu storleken blir lättare att uppskatta och att det syns att ingen guldfisk vill simma där Att den är nytillverkade tror jag också att vi kan stryka. Den misslyckade karaffen låter som en mycket rimlig förklaring. [ATTACH]166962[/ATTACH][ATTACH]166964[/ATTACH]
                              Gravyr ska det naturligtvis stå

                              Comment

                              Working...
                              X