Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Klotformat grönaktigt blomglas

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

XL contra XS

Om, säger om det är en avkapad flaska/karaff från Cederbergs glasbruk
    så kan det vara en av liknande modell som denna men med rundare "kropp".

Tusan så stor den blev, zooma ner till ca 50% så blir det bättre.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av prylsnubben den 2017-12-29 klockan 12:12.

Vad är det för nånting? Vad har det använts till?
    Vaser ser som sagt inte ut så vid den tiden och inte är det mycket till prydnad heller. Det ser ut som om mynningen inte är resultatet av nedslipning, med mindre än att de har värmt den rejält efteråt.
    Formen förde mina tankar till en skomakarkula, men varför har den i så fall fot och gravyr?
    Hur stor är kulan?
    Guldfiskskål for också genom min skalle, eftersom jag tycker mig kunna ana en fisk i den primitiva gravyren.
    Här har vi nô å grunne på som det heter i Värmland.

Jag tror också på att det skulle blivit en karaff, när man puntlat en pjäs i botten och inte är snabb nog att få in den i invärmningsugnen utan halsen blivit lite för kall, då spricker oftast halsen sönder, så har nog skett här och dom har värmt vidare och klippt av överflödigt glas och gjort vasen som den ser ut, räddas vad som räddas kan, jag själv har varit med om det många gånger, spricker det av så gör man något av överflödet som blev kvar, alltid någon turist som köper
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Roligt att detta blev en nöt att knäcka! Men attans så svårt det är att ta bilder på glas... Har försökt att ta lite tydligare bilder på glas och gratt. Jag hoppas att nu storleken blir lättare att uppskatta och att det syns att ingen guldfisk vill simma där Att den är nytillverkade tror jag också att vi kan stryka. Den misslyckade karaffen låter som en mycket rimlig förklaring. Namn:  20171229_143611.jpg
Visningar: 36
Storlek:  89,5 KBNamn:  20171229_143336.jpg
Storlek:  47,1 KB
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Citat Ursprungligen postat av lottlar Visa inlägg
    Roligt att detta blev en nöt att knäcka! Men attans så svårt det är att ta bilder på glas... Har försökt att ta lite tydligare bilder på glas och gratt. Jag hoppas att nu storleken blir lättare att uppskatta och att det syns att ingen guldfisk vill simma där Att den är nytillverkade tror jag också att vi kan stryka. Den misslyckade karaffen låter som en mycket rimlig förklaring. Namn:  20171229_143611.jpg
Storlek:  89,5 KBNamn:  20171229_143336.jpg
Storlek:  47,1 KB
    Gravyr ska det naturligtvis stå

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Punschigt...?

Hallå,
    En spännande tråd, tack för den. Stöder teorin om halshuggen karaff och kul att följa utvecklingen från vas till missfoster.
    Här ligger nog vår styrka, en mångfald röster från pesanier med lite olika bakgrund och erfarenheter.
    Cederlund tror jag inte på, knappast punsch heller. Nej, karaffen var nog avsedd för starkare varor, likör till damerna, herrarnas karaffer hade stadig grep för att slippa spilla.
    Om dekoren/gravyren kan man kanske tvista, men jag har lärt mig att bruken inte alltid hade egna gravörer och gravyren bör ha skett efter halshuggningen.
    So long
    Kim

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Un point

Den "klumpiga" foten påminner ju om den på Cederbergaren jag visade tidigare,
    men Cederlunds punsch var nog inte uppfunnen då, inte ens i Roslagen. Ritarna
    for ju kors och tvärs mellan glasbruken så där är ju Kimmen hemma med en poäng.

Nej, där vill nog ingen firre simma. Det kanske t.o.m. handlar om en olje- eller ättikskaraffin från början, och sen har man nog som Hirvi säger räddat vad som räddas kunde, och så fick det bli ett blomglas. Hade man gjort mynningen lite större hade man fått en trevlig skål, men så mycket tid ville man väl inte ägna åt "misslyckandet". Sen har man ändå kostat på en gravering, men det kanske fanns nån lärling som fick fuska litet. En härlig pjäs är det i alla fall var den nu än kommer ifrån.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •