Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Klotformat grönaktigt blomglas

Klotformat grönaktigt blomglas

Denna klotformade, lätt grönaktiga vas ser gammal ut i mina otränade ögon. Jag är nyfiken på ursprung och ålder och hoppas att någon av er kunniga på forumet kan bidra med ledtrådar.Namn:  20171227_230201.jpg
Visningar: 77
Storlek:  56,1 KBNamn:  20171227_225658.jpg
Visningar: 76
Storlek:  25,7 KBNamn:  20171227_225312.jpg
Visningar: 77
Storlek:  33,9 KB

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Med blomglas menar du planteringskupa? Är inte 100 % säker på att det är vad det är men det verkar ju rimligt. Den ser ut att vara från runt 1840.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Va sa han?

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Med blomglas menar du planteringskupa? Är inte 100 % säker på att det är vad det är men det verkar ju rimligt. Den ser ut att vara från runt 1840.
    Hallå,
    Knepigt med ord, kolla Akademiens nya ordlista. Tror intill visshet att skapelsen är avsedd för nyplockade blommor, alltså en vas. Planteringskupa känner jag inte till om man nu inte tänker på lökglas, men ett sådant är det inte. Fin tycker jag. !840 låter lite väl tidigt, låt oss säga 1880.
    So long
    Kim

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    Knepigt med ord, kolla Akademiens nya ordlista. Tror intill visshet att skapelsen är avsedd för nyplockade blommor, alltså en vas. Planteringskupa känner jag inte till om man nu inte tänker på lökglas, men ett sådant är det inte. Fin tycker jag. !840 låter lite väl tidigt, låt oss säga 1880.
    So long
    Kim
    Tack båda för inlägg i min fråga. Jag blir alltid glad för svar. Precis som du skriver Kim så menar jag helt enkelt en vanlig vas. För mig är blomglas bara en synonym för vas. Roligt med språkliga bieffekter i prylfrågor😊

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå,
    So long
    Kim
    Jag tror inte den är så sen med den gravyren. 1850 visst, och 1855 också, men inte mycket senare.

Jag var osäker hur den var konstruerad, trodde det handlade om en kupa med ett fat under. Ser nu hur den är konstruerad. Ovanlig form för en vas. Funderar lite på om det är en karaff vars hals senare kapats.
    Senast redigerat av FBQ den 2017-12-28 klockan 17:29.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Jag tror inte den är så sen med den gravyren. 1850 visst, och 1855 också, men inte mycket senare.

Jag var osäker hur den var konstruerad, trodde det handlade om en kupa med ett fat under. Ser nu hur den är konstruerad. Ovanlig form för en vas. Funderar lite på om det är en karaff vars hals senare kapats.
    Eftersom ålder diskuterats flitigt undrar jag hur mycket synligt puntelmärke spelar in. Vasen har mycket synligt puntelmärke, nästan som avklippt glasmassa. Har läst att synliga puntelmärken började avlägsnas i mitten av 1800-talet men det är säkert en sanning med många modifikationer. /Lotta

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av lottlar Visa inlägg
    Eftersom ålder diskuterats flitigt undrar jag hur mycket synligt puntelmärke spelar in. Vasen har mycket synligt puntelmärke, nästan som avklippt glasmassa. Har läst att synliga puntelmärken började avlägsnas i mitten av 1800-talet men det är säkert en sanning med många modifikationer. /Lotta
    Ja. Vid mitten av 1800-talet börjar synliga puntelmärken avlägsnas på exklusivare föremål. På enklare föremål finns dock synliga puntelmärken kvar långt in på 1900-talet. Gravyren placerar den dock bättre. Färgtonen och orenheten i glasmassan får mig också att tro att den är från tiden före omkring 1850 då man får bättre råvaror. Särskilt som det är en graverad "vas". Jag är fortfarande osäker om den är gjord som vas från början. Ser inga spår av att någon skadad hals har slipats bort, samtidigt har jag inte sett några vaser av den här formen från den tiden tidigare.

Möjligen skulle den då ha avsiktligt försetts med de här blåsorna för att se gammal ut och likna gammalt glas. Skulle behöva se om den förefaller sliten och om det finns lusor - osmälta stenar i massan - det är riktigt svårt att kopiera, det vet jag inte att någon klarar av. Men då behövs bättre foton. Om det är en kopia kommer ju frågan vem som gjort den och varför.

Hirvi är ju den som själv har erfarenhet av att tillverka glas, men som jag förstått det så är det vanligen ganska svårt även att kopiera blåsorna på ett bra sätt. Det får inte bli för många, och de skall huvudsakligen vara små och några få större, så att de ser trovärdigt att de tillkommit av misstag och inte ser ut att vara avsiktliga.
    Senast redigerat av FBQ den 2017-12-28 klockan 20:59.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hej, jag undrar över storleken på "blombollen", kan den möjligen
    ha hyst en liten guldfisk någon gång i mitten av 1800-talet ???
    Den kasade gravyren är ju ett signum för Cederbergs glasbruk,
    de hade ju en stor tillverkning av bruksföremål och även tids-
    mässigt skulle det kunna stämma. Den gröna nyansen förekom
    också på Cederberg.
    PS Detta är ju enbart spekulationer från min sida och får också
    tas för det.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2017-12-28 klockan 22:15.

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Hej, jag undrar över storleken på "blombollen", kan den möjligen
    ha hyst en liten guldfisk någon gång i mitten av 1800-talet ???
    Den kasade gravyren är ju ett signum för Cederbergs glasbruk,
    de hade ju en stor tillverkning av bruksföremål och även tids-
    mässigt skulle det kunna stämma. Den gröna nyansen förekom
    också på Cederberg.
    PS Detta är ju enbart spekulationer från min sida och får också
    tas för det.
    Jätteintressanta tankar från er alla. Ska ta någon bättre bild i dagsljus. Halsen på vasen ser lite skum ut faktiskt. Så det där med avkapad karaff eller (eget förslag) flaska är kanske inte orimligt. Men i så fall måste den slipats igen efteråt. Guldfisken tror jag vi kan avskriva för så stor är den inte. Cedersbergs glasbruk läste jag lite snabbt om. Men lades det inte ner 1838?

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Med omkring 1840 menar jag ungefär 1825-1850 så Cedersberg känns inte omöjligt, även om jag brukar vara försöktig med att koppla typer till specifika glasbruk..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •