Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekeby AB, ristat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ekeby AB, ristat

    Denna märkning har jag inte sett tidigare, bör kanske vara från tiden
    innan sammanslagningen 1911. Numret 321 finns i förteckningen av
    föremålen tillverkade 1900-1914, måtten stämmer väl 8X17cm. Men
    min med den märkningen känns väl äldre, man återanvände ju både
    modeller och nummer tidvis, så kanske.
    Bifogade filer

  • #2
    Ser inte riktigt vad det står efter Ekeby?

    Comment


    • #3
      Ekeby AB

      ......som sagt Ekeby A.B.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        No comments......

        Som sagt, nu syns det ju vad det står, men kommentarerna uteblev.
        Den kanske är så vanlig märkningen att ingen orkar säga något.......

        Comment


        • #5
          Kan det vara någon annan firma eller har man skrivet fel? Ekeby 321 ser ut så här
          I’m a real mean bitch!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
            ......som sagt Ekeby A.B.
            Ser ut som 32A

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
              Kan det vara någon annan firma eller har man skrivet fel? Ekeby 321 ser ut så här
              http://pafemtevaningen.com/shop/shop...-upsala-ekeby/
              Det är en mycket senare 321-a Maria, kolla på föremålslistan 1900-1914 så ser Du att den tidiga 321-an
              har måtten 8X17cm vilket stämmer akkurat med min tefatsliknande skapelse.

              Upsala-Ekebykeramik från ca 1900-1914 Dessa finns inte publicerade i någon priskurant från Upsala-Ekeby. Serien är en fortsättning av numreringen från...

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                Ser ut som 32A
                Nej, det är bara en punkt efter ettan, 321. tydligare blir det inte och
                måtten stämmer med 321-an från tidigt 1900-tal.

                Comment


                • #9
                  Intressant vas/blomboll med fin glasyr och en signering som i varje fall jag inte sett tidigare.

                  Angående denna signering kan jag bara komma med spekulationer av tveksamt värde.
                  Kanske blev den tillverkad och märkt/signerad innan stämplarna blivit levererade eller så saknades de av någon annan anledning?
                  Kanske ett personligt initiativ av någon som tyckte att det gick lika bra att skriva som att stämpla?
                  Benämningen på U-E skall, vad jag kunnat läsa, allmänt ha varit Ekeby vid denna tid.

                  Comment


                  • #10
                    "Intressant"

                    Dina inlägg har aldrig tveksamt värde Bengt H. Jag har mailkontakt med
                    Christer Fredlund som är mediekommunikatör på Ekebykeramikens vänner,
                    tyvärr kan jag inte få något svar förrän 2018. Han tycker "tefatets" signatur
                    är "intressant" även han vilket ju låter som en bra början.

                    Roade mig att titta igenom St Eriks-tråden då jag kom ihåg att jag visat en
                    liten vas med ristad unik signering även där. Fann även att glasyren, den gul-
                    gröna rinniga förekom även på flera av St Eriks föremål. Dessa föremål är
                    ju från ungefär samma tid och dessutom från samma stad. Det kan ju mycket
                    väl vara så att några keramikarbetare vandrade mellan fabrikerna och då även
                    tillverkade likartade former såväl som glasyrer på båda ställena.
                    Se inlägg 50 sid. 5 avseende den ristade St Erik-signaturen.

                    Last edited by prylsnubben; 2017-12-20, 20:39.

                    Comment


                    • #11
                      Vi får hoppas att Fredlund har något svar!
                      Jag har heller aldrig sett denna märkning.

                      Comment


                      • #12
                        Jotack.....

                        Ursprungligen postat av Bla keramik Visa inlägg
                        Vi får hoppas att Fredlund har något svar!
                        Jag har heller aldrig sett denna märkning.
                        .... Svaret kom idag och det visade sig att en av medlemmarna i Ekeby-
                        keramikens vänner hade en likadan "blomboll" som med största sannolikhet
                        är densamma som den i förteckningen (1900-1914) med nummer 321.
                        Den ristade signeringen hade dom däremot aldrig sett tidigare, så den
                        borde vara ytterst ovanlig.

                        Comment

                        Working...
                        X