Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle tillbringare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gefle tillbringare

    Hej!
    Är det någon som kan hjälpa mig med mer information om denna tillbringare? Den är 17 cm hög och förutom Gefle stämpel finns ett nummer som är mycket svårläst (2433?) och initialer (I/J. O?). Jag vet inget om den förutom att den skulle kunna vara från början av 1900-talet. Hoppas någon annan har mer kunskap.
    Bifogade filer

  • #2
    Det här är del i en julservis jag sett tidigare. Vad som är "tidigt" 1900-tal är ju lite en definitionsfråga. Troligen är den 1920-tal.

    Geflestämpeln slutar användas 1930. Möjligen är siffrorna en datering med år och månad men jag kan inte heller se vad den är.

    Comment


    • #3
      I-modell...

      Hallå Annni,
      Välkommen till PES, du har bjudit på spännande men ganska resultatlösa försk att forska. Jo, nog är din tillbringare ganska tidig och långlivad. Jugend i ganska stram, stil talar för FBQ gissning. Modellen har beteckningen I (bokstav) vilket sannolikt berättar att den är ganska sen. Den finns med i kuranten från 1931 i tre storlekar från 0,97 liter till 1.8 liter. Tillverkades vit och "Rågodsdekor" (vilket jag inte vet vad det är) men gissar att någon dekoratör står bakom kladdet.
      Något dekornamn kan jag inte finna. Passar bra till hemmagjord mumma på julbordet...
      So long....
      Last edited by Kim von Platen; 2017-12-15, 14:52.

      Comment


      • #4
        Hej!
        Stort tack för era svar, kul att veta lite mer om den.

        Comment

        Working...
        X