Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Känner någon igen dessa glas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Rena detektivjakten det här. Om jag gjort ett litet genombrott eller lett oss in på ett irrspår är svårt att veta. Men Det skulle kunna vara så att monogrammet med ett A är Drottning Charlotte Amalie's monogram. Hon var alltså gemål till Christian 5.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      För att visa mina estniska "förvillelser" saxar jag en bild ut boken jag nämnde. Det finns inga mått angivna på dem, men de kallas vaser.
      Dina glas var ju ganska höga så frågan är väl vad de har tänkts som, men varken vaser eller lökglas brukar förekomma i halvdussin, så antagligen ska man dricka något.
      Jag blir så glas varje gång jag möter någon som verkligen gräver för att få kunskap. Du är sannolikt helt rätt ute nu , så då är frågan: Varför Christian 5 och hans drottning? Jubileum av något slag? Värt att fira i Norge (Hadeland eller Magnor, det tvivlar jag på, men jag har fel ganska ofta) eller i Danmark?
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Jag kan tydligt se likheterna och förstår varför du styrde åt Estland. Jag har småforskat lite på ett eventuellt jubileum/firande som rör Christian 5 och hans drottning. Men inget uppenbart dyker upp. Jag får nog låta det vila lite och fortsätta senare när jag har bättre tid. Har dock svårt att släppa saker, det är ju så roligt och spännande. Jag tar så klart fortsatt gärna emot tips om någon vet något eller gissar något.

        Comment


        • #19
          Löst gåtan!

          Wow! Jag löste gåtan! Grymt nöjd med mig själv. Designern heter Richard Duborgh och var konstnärlig ledare för Plus Glashytte i Fredrikstad Norge. Han var tydligen främst keramiker om jag förstått det hela rätt. Ska forska vidare. Lägger bild här och ett par länkar som jag snabbt rafsat ihop. (Ebay får man ju ta med en STOR nypa salt vad gäller värderingar!)

          It may have been intended as a drinking glass, or would serve just as well as a decorative vase. Made of smoky glass with a bold red “C5” embossed on the side. Acid etched “Plus Norway” on the bottom with the Plus logo.
          Bifogade filer
          Last edited by lovis; 2017-12-16, 23:39.

          Comment


          • #20
            Det var riktigt bra hittat, det är inte alltid lätt att härleda ursprunget.

            Stor eloge till dig

            Mvh
            Cenedese

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
              Det var riktigt bra hittat, det är inte alltid lätt att härleda ursprunget.

              Stor eloge till dig

              Mvh
              Cenedese
              Tack! Det var roligt att jag lyckades till slut! Hittade ett par intressanta länkar till. Den första mer omfattande. Den andra från Nasjonalmuseets samlingar där tekniken beskrivs lite kort.
              I anledning Norway Designs 60-årsjubileum kommer vi til å publisere flere artikler og innlegg knyttet til virksomheten. Forretningens grunnlegger Per Tannum var også involvert i PLUS. I denne rekla…

              Comment


              • #22
                Verkligen bra jobbat! Det var Norge i alla fall och en studiohytta! Det blev många fel i gissningarna den här gången!
                Har du nåt mer kul glas att sätta tänderna i?

                Comment


                • #23
                  Tack! Det har jag säkert! Skåp och hyllor fyllda med glas och porslin. Mycket jag ju redan luskat ut själv dock. :-)

                  Comment

                  Working...
                  X