Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Känner någon igen dessa glas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Känner någon igen dessa glas?

    Hej!
    Blir inte klok på dessa glas (har sex stycken av dem) De är inte exakt lika i färg utan går från grönbrunt till gråbrunt. Samtliga har sigill enligt bilderna, tre olika typer 5 är färgade ett är ofärgat. Puntelmärket är rått och oslipat. Tacksam för alla tips! :-)
    Bifogade filer

  • #2
    Exakt de här glasen har jag inte sett, men de påminner starkt om glas tillverkade vid det estniska glasbruket Tarbeklaas i Tallinn på 1970-talet, och formgivaren är i så fall troligen den mycket duktiga kvinnliga konstnären Pilvi Ojamaa. Det kan vara glasgravyrer av gamla kungliga monogram som varit förebilder till stämplarna. A II kan vara den ryske tsaren Alexander II och C5 kan vara den danske kungen Christian 5. (kan en Nöstetangengravyr vara förebilden?)
    Vid Tarbeklaas verkade flera duktiga formgivare från mitten på 1950-talet och 30 år framåt, som på grund av de politiska förhållandena inte blivit vederbörligt uppmärksammade.
    Boktips: Kohalik ilu, Tarbeklaas (Local Beauty, Glass factory Tarbeklaas) utgiven av Estonian Museum of Applied Art and Design 2016, 207 sid. rikt illustrerad.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
      Exakt de här glasen har jag inte sett, men de påminner starkt om glas tillverkade vid det estniska glasbruket Tarbeklaas i Tallinn på 1970-talet, och formgivaren är i så fall troligen den mycket duktiga kvinnliga konstnären Pilvi Ojamaa. Det kan vara glasgravyrer av gamla kungliga monogram som varit förebilder till stämplarna. A II kan vara den ryske tsaren Alexander II och C5 kan vara den danske kungen Christian 5. (kan en Nöstetangengravyr vara förebilden?)
      Vid Tarbeklaas verkade flera duktiga formgivare från mitten på 1950-talet och 30 år framåt, som på grund av de politiska förhållandena inte blivit vederbörligt uppmärksammade.
      Boktips: Kohalik ilu, Tarbeklaas (Local Beauty, Glass factory Tarbeklaas) utgiven av Estonian Museum of Applied Art and Design 2016, 207 sid. rikt illustrerad.
      Vad spännande! Jag ska genast försöka forska vidare. Hittade dessa på en loppmarknad för 15 kr styck och drogs genast till dem. Tack för svar och kunskap!

      Comment


      • #4
        Tänkte bara tillägga att mina egna tankar gick åt Danmark. Holmegaard eller Kastrup Glasbruk.

        Comment


        • #5
          Ja, jag tror inte att det är ett A utan två sammanflätade F.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Ja, jag tror inte att det är ett A utan två sammanflätade F.
            Vad tänker du att två sammanflätade F skulle stå för? Tänker nog att det mycket liknar Tsar Alexander II's monogram, men ibland går man vilse och fastnar i upptrampade tankespår.
            Last edited by lovis; 2017-12-15, 12:37.

            Comment


            • #7
              Fredrik II av Danmark var min tanke.

              Nu ser jag att det inte är så likt andra varianter, men då är det inte heller så likt Alexander II:s monogram heller. Kronan är inte heller lik den ryska kejsarkronan, men det kanske kan ses som konstnärlig frihet.
              Last edited by FBQ; 2017-12-15, 13:55.

              Comment


              • #8
                Ok! Förstår din tanke. Men är inte Kong Frederik II's monogram FS, som i Fridericus Secundus? Har du förövrigt några tankar kring vilket ursprung glasen kan ha?

                Comment


                • #9
                  Öl...vin..eller....

                  ...vatten? Hallå, det var hovmästarens klassiska fråga på bättre krogar. Idag väljer jag vatten. Tror att glasen är avsedda för
                  att kultivera lökväxter (tulpan, hyacint etc). Kanske så självklart att påpekandet är onödigt, gillar att bli motsagd.
                  So long...

                  Comment


                  • #10
                    Hahaha! Inte ett dugg självklart ens för mig som till och med är utbildad florist! Men du har kanske rätt, inte skänkt det en tanke att de skulle vara avsedda för detta. :-)

                    Comment


                    • #11
                      Om det är två sammanflätade F och Frederik II blir genast din känsla av danskt glasbruk mera sannolik. Konstnärlig frihet får man säkert räkna med.
                      Tekniskt skulle det vara intressant att få veta hur färgningen av monogrammen gått till. De verkar som det har "skvätt" en del. Någon som vet?
                      För att ta ställning till vad det använts till skulle det vara bra att få måtten.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
                        Om det är två sammanflätade F och Frederik II blir genast din känsla av danskt glasbruk mera sannolik. Konstnärlig frihet får man säkert räkna med.
                        Tekniskt skulle det vara intressant att få veta hur färgningen av monogrammen gått till. De verkar som det har "skvätt" en del. Någon som vet?
                        För att ta ställning till vad det använts till skulle det vara bra att få måtten.
                        Hej,
                        Bifogar ett "norskt" mynt lånat från nätet, https://www.danskmoent.dk/norge/nc5h55.htm
                        Som gärdsle säger, Christian 5 monogram, baksidan ett norskt lejon.
                        Christian 5 var kung över Danmark och Norge.
                        Glaset är kanske från vårat andra grannland?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Glasens höjd är ca 15 cm, de skiljer sig åt med någon mm. Diametern upptill är ca 8,2 cm (skiljer sig också en smula). Fotens diameter är ca 6 cm. Kupans djup och den relativt stora öppningen mot foten gör att jag inte riktigt kan se att de passar till t ex hyacintglas.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Cenedese Visa inlägg
                            Hej,
                            Bifogar ett "norskt" mynt lånat från nätet, https://www.danskmoent.dk/norge/nc5h55.htm
                            Som gärdsle säger, Christian 5 monogram, baksidan ett norskt lejon.
                            Christian 5 var kung över Danmark och Norge.
                            Glaset är kanske från vårat andra grannland?
                            Intressant! Att C5 är Christian V monogram är ju tydligt. Men jag blir fortfarande inte klok på vad det andra representerar om det inte är Tsar Alexander II. Frederik II's monogram minns jag som FS alltså Fredericus Secundus.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
                              Ok! Förstår din tanke. Men är inte Kong Frederik II's monogram FS, som i Fridericus Secundus? Har du förövrigt några tankar kring vilket ursprung glasen kan ha?
                              Förlåt sent svar. Nej, jag har egentligen inga åsikter, de är egentligen för nya för att vara mitt område. De har lite av 1970-tal över sig men känns smäckrare än idealet då så de känns mera lite senare, 1980- eller 1990-tal.

                              Comment

                              Working...
                              X