Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Känner någon igen dessa glas?

Känner någon igen dessa glas?

Hej!
    Blir inte klok på dessa glas (har sex stycken av dem) De är inte exakt lika i färg utan går från grönbrunt till gråbrunt. Samtliga har sigill enligt bilderna, tre olika typer 5 är färgade ett är ofärgat. Puntelmärket är rått och oslipat. Tacksam för alla tips! :-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder            

Exakt de här glasen har jag inte sett, men de påminner starkt om glas tillverkade vid det estniska glasbruket Tarbeklaas i Tallinn på 1970-talet, och formgivaren är i så fall troligen den mycket duktiga kvinnliga konstnären Pilvi Ojamaa. Det kan vara glasgravyrer av gamla kungliga monogram som varit förebilder till stämplarna. A II kan vara den ryske tsaren Alexander II och C5 kan vara den danske kungen Christian 5. (kan en Nöstetangengravyr vara förebilden?)
    Vid Tarbeklaas verkade flera duktiga formgivare från mitten på 1950-talet och 30 år framåt, som på grund av de politiska förhållandena inte blivit vederbörligt uppmärksammade.
    Boktips: Kohalik ilu, Tarbeklaas (Local Beauty, Glass factory Tarbeklaas) utgiven av Estonian Museum of Applied Art and Design 2016, 207 sid. rikt illustrerad.

Citat Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
    Exakt de här glasen har jag inte sett, men de påminner starkt om glas tillverkade vid det estniska glasbruket Tarbeklaas i Tallinn på 1970-talet, och formgivaren är i så fall troligen den mycket duktiga kvinnliga konstnären Pilvi Ojamaa. Det kan vara glasgravyrer av gamla kungliga monogram som varit förebilder till stämplarna. A II kan vara den ryske tsaren Alexander II och C5 kan vara den danske kungen Christian 5. (kan en Nöstetangengravyr vara förebilden?)
    Vid Tarbeklaas verkade flera duktiga formgivare från mitten på 1950-talet och 30 år framåt, som på grund av de politiska förhållandena inte blivit vederbörligt uppmärksammade.
    Boktips: Kohalik ilu, Tarbeklaas (Local Beauty, Glass factory Tarbeklaas) utgiven av Estonian Museum of Applied Art and Design 2016, 207 sid. rikt illustrerad.
    Vad spännande! Jag ska genast försöka forska vidare. Hittade dessa på en loppmarknad för 15 kr styck och drogs genast till dem. Tack för svar och kunskap!

Tänkte bara tillägga att mina egna tankar gick åt Danmark. Holmegaard eller Kastrup Glasbruk.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ja, jag tror inte att det är ett A utan två sammanflätade F.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Ja, jag tror inte att det är ett A utan två sammanflätade F.
    Vad tänker du att två sammanflätade F skulle stå för? Tänker nog att det mycket liknar Tsar Alexander II's monogram, men ibland går man vilse och fastnar i upptrampade tankespår.
    Senast redigerat av lovis den 2017-12-15 klockan 12:37.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Fredrik II av Danmark var min tanke.

Nu ser jag att det inte är så likt andra varianter, men då är det inte heller så likt Alexander II:s monogram heller. Kronan är inte heller lik den ryska kejsarkronan, men det kanske kan ses som konstnärlig frihet.
    Senast redigerat av FBQ den 2017-12-15 klockan 13:55.

Ok! Förstår din tanke. Men är inte Kong Frederik II's monogram FS, som i Fridericus Secundus? Har du förövrigt några tankar kring vilket ursprung glasen kan ha?

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Öl...vin..eller....

...vatten? Hallå, det var hovmästarens klassiska fråga på bättre krogar. Idag väljer jag vatten. Tror att glasen är avsedda för
    att kultivera lökväxter (tulpan, hyacint etc). Kanske så självklart att påpekandet är onödigt, gillar att bli motsagd.
    So long...

Hahaha! Inte ett dugg självklart ens för mig som till och med är utbildad florist! Men du har kanske rätt, inte skänkt det en tanke att de skulle vara avsedda för detta. :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •