Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelviks torvforbuk 1875 i norsk avis :)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fågelviks torvforbuk 1875 i norsk avis :)

    Fant denne notisen i en norsk avis i jakten på annen glassverksinformasjon om norske verk. Denne er vel mest for Hirvi

    Click image for larger version

Name:	Torvvuttak på fåglavik PES.jpg
Views:	1
Size:	104,1 KB
ID:	683744
    Bifogade filer
    Last edited by Banden; 2017-12-09, 12:20.

  • #2
    Det var ju spännande Banden att du hittade Foglavik som det hette förr, det var svårt för mig att läsa,
    jag får läsa och se om jag fattar vad det handlar om.
    af fig, var det något mera Banden eller fig bild.
    Hirvi
    Last edited by Hirvi; 2017-12-09, 18:37.
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      Den texten kan inte jag läsa men på tal om fåglavik, Hirvi kände du en Folke Mod som var glasblåsare när det begav sig på 60 70-talet?
      Last edited by Legion; 2017-12-09, 20:30.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
        Den texten kan inte jag läsa men på tal om fåglavik, Hirvi kände du en Folke Mod som var glasblåsare när det begav sig på 60 70-talet?
        Ja det handlade tydligen om hur värdfull torven var, upp till 20.000 kr per tunnland.

        Folke Mod kände jag mycket väl, han var duktig glasblåsare, jag lärde mig mycket av han,
        tyvärr gick han bort för något år sedan.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Jag har gjort ett försök att "översätta" den gamla texten (som ju dessutom är på norska). Kanske bringar det lite mer ljus över tidningsartikeln även om jag har missat något.

          -Under överskrift ”Sveriges slumrande miljarder” skriver Dagliga Nyheter ”Torv börjar nu allt mer och mer att komma till användning vid olika bruk och fabriker. Detta är således tillfället med Fåglaviks stora glasverk (bruk) som ligger nära järnvägsstationen med samma namn, som uteslutande använder torv som bränsle. För att visa vilken roll torven spelar så nämns, att hit till glasugnens deglar går åt 5 á 6,000 torv årligen. Detta leder till nästan 2 Mill (vet inte vad det ska betyda - miljoner? min anm.) torv dagligen, eller nästan så mycket som kan tas på 1 tunnland vid torvmyr av 15 fots djup. Det är då lätt att räkna ut hur mycket 1 tunnland kostar i sig. Intäkten uppgår till ca 20.000 kr.

          Comment


          • #6
            Om man låter dagligen och årligen byta plats blir siffrorna begripliga. Det fanns stora mossar på andra sidan Hackebergsskogen, det minns jag från cykelturer in det okända bortom Vedum i min gröna ungdom.

            Comment


            • #7
              [QUOTE=gärdsle;269148]Om man låter dagligen och årligen byta plats blir siffrorna begripliga...QUOTE]
              Ja, det är måhända lite förvirrande, det tyckte även jag. Men det står faktiskt årligen först i texten och dagligen därefter. Därav att också jag skrev i "fel ordning"

              Comment


              • #8
                Det gjorde du bra Tina, det bringade lite mera klarhet i texten, årlig och daglig var ju lite knepigt.

                gardsle! jasså du har varit i dom skogarna å cyklat, ja mossar är det gott om i trakten.
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  Det er riktig, ja, ikke så lett med gotisk skrift og dansk-norsk språk

                  Jeg finner stadig noen artikler om svenske glassverk i norske aviser på 1800-tallet. Jeg fant noe om pressglass som jeg legger ut i egen post.

                  mvh
                  Banden

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Banden Visa inlägg
                    Det er riktig, ja, ikke så lett med gotisk skrift og dansk-norsk språk

                    Jeg finner stadig noen artikler om svenske glassverk i norske aviser på 1800-tallet. Jeg fant noe om pressglass som jeg legger ut i egen post.

                    mvh
                    Banden
                    Spännande Banden, jag kollar!
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment

                    Working...
                    X