Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sprängstoff....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sprängstoff....

    .....att ha med sig i fickan, men vad är det?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag tycker det ser ut som en kortlek

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Jag tycker det ser ut som en kortlek
      Nej Lars M. tyvärr. Förpackningen är bara 55mm lång, 40mm bred och 7mm tjock.

      Comment


      • #4
        Jag gissar på Magnecyl eller Albyl - eller någon liknande tablett som fanns vid den tiden men som kanske hade ett annat namn. Dock innehållande den verksamma substansen acetylsalicylsyra (som väl nästan var det enda som fanns? I alla fall utan recept).
        Eller....det kanske inte är tabletter utan pulver, dvs små påsar med verksamt pulver att ta vid behov. Förr sade man ju "ta ett pulver" när man avsåg att inmundiga något mot t ex huvudvärk.
        Last edited by TinaSand; 2017-11-27, 19:17.

        Comment


        • #5
          Bingo Tina

          Helt rätt Tina, visst är det lite lustigt, huvudvärk och Bofors
          Nobelkrut, men visst, det är klart att man kan ha en sprängande
          huvudvärk.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Så roligt att det var rätt! Men någonstans, långt bak i "hårddisken" tyckte jag mig kunna erinra mig att min mormor hade precis en så'n ask, som jag såg i min barndom.
            Men - för Guds skull, prylsnubben, även om du får aldrig så sprängande huvudvärk ter det sig inte tillrådligt att du förtär de där pillren. Sannolikheten att du då drabbas av något avsevärt värre bedömer jag som STOR .
            Förresten, hur gammal är din förpackning? Vore roligt att veta, åtminstone på ett ungefär.
            Dessutom undrar jag varför det står just Bofors Nobelkrut. Kan det vara så att Bofors betalade för att få ha sin logga på asken? För de kan väl knappast ha sponsrat tillverkaren (som ju inte är angiven såvitt jag ser). Intressant är det i alla fall.

            Comment


            • #7
              Bofors nobelkrut var enligt wikipedia ett dotterbolag till
              AB Bofors (vapentillverkaren), de tillverkade läkemedel
              och gick upp i Astra så småningom. 1950-tal är nog
              rätt årtionde för asken. Kul att den är intakt med alla
              tabletter kvar, en lättöl och två av dessa blir nog en
              billig fylla, kanske den sista..............................huva!

              Comment

              Working...
              X