Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad är detta? porslinsfat med magnet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: vad är detta? porslinsfat med magnet?

    Finns det någon som kan lösa det här mysteriet och tala om vad detta fat använts till och vem som tillverkat det och när?
    Brunt porslinsfat med klisteretikett "magnetic" silver på röd bakgrund.
    Stämplat undertill med "CM", "FRANCE" och "15"

    Nålfat? Askfat? 70-tal?
    Bifogade filer

  • #2
    (knapp)nålfat, förståss!

    Vet att detta är en urgammal tråd, men iallafall: som (prof) sömmerska har jag alltid ÄLSKAT mina nål..."samlare" med magnet. Mina är inte särskilt fat-lika: en oval plastgrej med liten låg kant, magnet under hela.

    En annan av mina magnetiska favoriter är ett teleskopskaft med lite magnet i toppen (sådär 1/2-1 cm i diameter): helt fantastiska att jaga vilsekomna nålar på golvet.

    Har lite svårt att tro att nålfat i allmänhet skulle vara till för synålar, men till knappnålar passar de. Synålar har en färre av, de passar i en "nålgömma" (ett litet rör med propp, ofta dekorerade) eller i en nåldyna.

    Passar på att fråga: alla dessa hel- och halvstora sk nålfat som dyker upp överallt: används ordet mest för fat att ha sy/knapp-nålar på, eller för hårnålar (motsv)?

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
      alla dessa hel- och halvstora sk nålfat som dyker upp överallt: används ordet mest för fat att ha sy/knapp-nålar på, eller för hårnålar (motsv)?
      Bra fråga, jag har inget riktigt svar men vill gärna spekulera.

      Idag tänker man nog mest på knappnålar (plåtfaten med reklam för Husqvarna symaskiner t.ex.), tror jag. Det kan hänga ihop med att det inte används så mycket hårnålar idag, annat än till brud-, fest- och vintagefrisyrer. Min mamma har undervisat i klädsömnad och när jag växte upp hade hon ett litet plåtfat med knappnålar vid symaskinen, sen bytte hon till en magnetisk hållare och det använder jag också.

      Adam Smiths "An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations", där han använder knappnålstillverkning som exempel på hur en långt driven arbetsdelning skulle kunna förbilliga produktionen, kom 1776. Så t.o.m. 1700-talet ska vi kanske räkna med att knappnålsmakarnas nålar inte var alltför billiga. I 1700-talstexter om sömnad så tråcklade man ihop styckena som skulle sys; inte nålade. Under första halvan av 1800-talet uppfanns maskiner för knappnålstillverkning (åtminstone i USA), och därefter bör knappnålarna ha börjat bli så billiga att man kunde nåla istf tråckla om man föredrog det (dvs inte för provning av kläder, utan för att fästa ihop stycken inför sömnad).

      På 1700-talet (och kanske tidigare) användes knappnålar bl.a. för att fästa ihop kvinnornas koftor eller klänningsliv och hålla halsklädet på plats, och hörde då till toalettbordet snarare än sybordet (i de samhällsklasser som hade sådana!). Det finns en del avbildningar av toalettbord med nåldyna på (t.ex. en plansch från Frankrike, sent 1600-tal). Uppsatta modefrisyrer fram till början av 1900-talet krävde nog alltid hårnålar (som nog inte var tillräckligt spetsiga för att stickas i en nåldyna, och alltså krävde fat), medan en folklig oppombindning bara behövde band. Söker man på nålfat i gamla svenska dagstidningar så nämns de typiskt tillsammans med kamaskar, tvålaskar, och andra toalettbordsföremål.

      Före Post-it-lapparna nålade man ibland fast lappar i böcker; i alla fall i England. Så jag antar att lärda män kan ha haft ett nålfat i sitt arbetsrum, även om jag aldrig läst någonting om det.

      Så, jag tror att nålfat ursprungligen användes för hårnålar och/eller knappnålar som fäste ihop (dam-)kläder. Jag vet inte hur länge man använde knappnålar i klädseln men gissningsvis är det minst 100 år sen det fasades ut. Hårnålarna fanns väl kvar längre även om många valde mer lättskötta frisyrer som bobbat och shinglat hår osv; hur de förvarades är en annan fråga. Och nålfat för sömnad skulle jag tro kom någon gång efter mitten av 1800-talet, när knappnålarna blivit såpass billiga att de började ersätta tråckling.

      Min gissning, på ganska lösa grunder, är alltså att det inte går att säga något bestämt om hur nålfat från ca 1850-1920 har använts, men är de äldre är de troligen för kläder/hår, och är de nyare är de antagligen för sömnad.

      Comment


      • #4
        Anna-Carin, tack! (du verkar lyckas bättre med g**gle än jag... vissa dagar hittar jag ingenting)

        Det var ju just det - det finns många nålfat som inkluderas i "toilette-garnityr", men de jag finner i text brukar ofta påstås vara till för synålar. (fast det tror jag inte på, snarare förvarade en väl just sy-nålarna i en nålgömma... har nå'n synål utan tråd förirrat sig till mitt magnetiska nålfat är den ju nästan omöjlig att hitta)

        Jag kontaktar dig privat om en annan sak.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kerstinfroberg Visa inlägg
          Det var ju just det - det finns många nålfat som inkluderas i "toilette-garnityr", men de jag finner i text brukar ofta påstås vara till för synålar.
          Om texterna är skrivna i senare tid, är författarna nog ute och cyklar. Om de är skrivna av samtida män, likaså. Möjligen kan det handla om dålig koll på terminologin; att någon kallar alla nålar som används vid sömnad för synålar?

          Jag såg ditt mejl, ska svara när jag har något att skicka!

          Comment

          Working...
          X