Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla svenska fyrverkerier och smällare - askar och förpackningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gamla svenska fyrverkerier och smällare - askar och förpackningar

    Hej!
    Jag samlar på förpackningar från svenska smällare och fyrverkerier med tyng 80-90tal.
    Alltid intresserad av tillskott i samlingen eller bara diskutera nostalgi med likasinnade.
    Givetvis avser detta samlande, inget intresse av pjäser för bruk och inte heller utländska eller nutida askar.

    Mvh
    Henrik

    Click image for larger version

Name:	FullSizeRender.jpg
Views:	1
Size:	117,9 KB
ID:	683651
    Click image for larger version

Name:	IMG_1130.jpg
Views:	1
Size:	94,6 KB
ID:	683652
    Click image for larger version

Name:	Tigerskott.jpg
Views:	1
Size:	90,8 KB
ID:	683653

  • #2
    Även broschyrer och trycksaker är intressant

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av PyroHenrik Visa inlägg
      Även broschyrer och trycksaker är intressant

      Kul samlarpryl - barndomens smällare & raketer ligger många varmt om hjärtat. Skulle själv tycka det var kul med bilder på 1970- & 80-talens smällare och förpackningar, och det borde finnas ordentligt med matriklar med priser och bilder.

      Jag antar att du kollat upp Hammargrens?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av MOSDEF66 Visa inlägg
        Kul samlarpryl - barndomens smällare & raketer ligger många varmt om hjärtat. Skulle själv tycka det var kul med bilder på 1970- & 80-talens smällare och förpackningar, och det borde finnas ordentligt med matriklar med priser och bilder.

        Jag antar att du kollat upp Hammargrens?

        Ja visst är det kul! De stora grossisterna är inte så medgörliga men ibland springer man på likasinnade.
        Spana in @pyronostalgi på Instagram så får du en rejäl dos bilder

        Comment


        • #5
          xxxxx
          Last edited by MOSDEF66; 2018-03-05, 10:24. Anledning: Dubbelpost

          Comment


          • #6
            OK - kollade just. Och kommenterade några smällare.

            Blixtkanonskottet och Häxpipa med Knall är några av de där galna smällarna man, så här i efterhand, inte kan begripa att de fick säljas - helt livsfarliga. (Men tack för att de fick det ).

            Det fanns en halvstor kartong-smällare som man tände direkt på plånet på tändsticksasken: Tigerskott. Det var den roligaste smällaren av alla - rejält kraftig smäll (värre än Kina-Puffarna), och brann under vatten.
            Sommaren -79 var det en järnhandlare som "ful-sålde" Tigerskott i lösvikt för 40 öre styck till oss barn. Man var ju inte van vid att ha smällare på sommaren, och vi upptäckte snart att man kunde utföra oerhört roliga sprängexperiment, som tex att spränga under vatten.
            Sen blev järnhandlaren påkommen, och så var det roliga slut.

            Comment


            • #7
              Hittade för övrigt tråden på Flashback som jag ser att du postat i.
              Den där 'CrazySwede' måste väl ha jobbat med fyrverkerier och smällare?

              Comment

              Working...
              X