Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gamla svenska fyrverkerier och smällare - askar och förpackningar

Gamla svenska fyrverkerier och smällare - askar och förpackningar

Hej!
    Jag samlar på förpackningar från svenska smällare och fyrverkerier med tyng 80-90tal.
    Alltid intresserad av tillskott i samlingen eller bara diskutera nostalgi med likasinnade.
    Givetvis avser detta samlande, inget intresse av pjäser för bruk och inte heller utländska eller nutida askar.

Mvh
    Henrik

Namn:  FullSizeRender.jpg
Visningar: 332
Storlek:  117,9 KB
    Namn:  IMG_1130.jpg
Visningar: 290
Storlek:  94,6 KB
    Namn:  Tigerskott.jpg
Visningar: 349
Storlek:  90,8 KB

Även broschyrer och trycksaker är intressant

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av PyroHenrik Visa inlägg
    Även broschyrer och trycksaker är intressant

Kul samlarpryl - barndomens smällare & raketer ligger många varmt om hjärtat. Skulle själv tycka det var kul med bilder på 1970- & 80-talens smällare och förpackningar, och det borde finnas ordentligt med matriklar med priser och bilder.

Jag antar att du kollat upp Hammargrens?

Citat Ursprungligen postat av MOSDEF66 Visa inlägg
    Kul samlarpryl - barndomens smällare & raketer ligger många varmt om hjärtat. Skulle själv tycka det var kul med bilder på 1970- & 80-talens smällare och förpackningar, och det borde finnas ordentligt med matriklar med priser och bilder.

Jag antar att du kollat upp Hammargrens?

Ja visst är det kul! De stora grossisterna är inte så medgörliga men ibland springer man på likasinnade.
    Spana in @pyronostalgi på Instagram så får du en rejäl dos bilder

xxxxx
    Senast redigerat av MOSDEF66 den 2018-03-05 klockan 09:24. Anledning: Dubbelpost

OK - kollade just. Och kommenterade några smällare.

Blixtkanonskottet och Häxpipa med Knall är några av de där galna smällarna man, så här i efterhand, inte kan begripa att de fick säljas - helt livsfarliga. (Men tack för att de fick det ).

Det fanns en halvstor kartong-smällare som man tände direkt på plånet på tändsticksasken: Tigerskott. Det var den roligaste smällaren av alla - rejält kraftig smäll (värre än Kina-Puffarna), och brann under vatten.
    Sommaren -79 var det en järnhandlare som "ful-sålde" Tigerskott i lösvikt för 40 öre styck till oss barn. Man var ju inte van vid att ha smällare på sommaren, och vi upptäckte snart att man kunde utföra oerhört roliga sprängexperiment, som tex att spränga under vatten.
    Sen blev järnhandlaren påkommen, och så var det roliga slut.

Hittade för övrigt tråden på Flashback som jag ser att du postat i.
    Den där 'CrazySwede' måste väl ha jobbat med fyrverkerier och smällare?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •