Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rund bronsplatta med ett heraldiskt lejon? tiger? okänd exotisk varelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Rund bronsplatta med ett heraldiskt lejon? tiger? okänd exotisk varelse

    Hej!

    Jag undrar om någon vet vad det är för något samt var och när den är gjord?
    Plattan är signerad, som ni ser.
    15 cm i diameter, vikt 550 g.
    Bifogade filer

  • #2
    [QUOTE=Morkulla;268861]Hej!

    Hallå,
    Den är nog släkt med dig, en fågel, oftast med kropp av lejon, och kallas väl grip. Från antiken. Ett livskraftigt fabeldjur som t.om. fortplantat sig i min släkts vapenring.
    Din grip stammar nog från Asien och är lite klenare, har blivit en trevlig väggdekoration och ett kärt turistminne i modern tid.
    So long....

    Comment


    • #3
      grif hedder den. hippogrif google

      Comment


      • #4
        Så ni tror att han har vingar?

        Comment


        • #5
          Nog är det en grip alltid, men jag tror inte att den härstammar från Asien. Europa är nog mer troligt, möjligen Tyskland

          Comment


          • #6
            Någonstans på en hylla i minnets mest avlägsna provins har jag en vag spegelbild av - asiatiska bronsspeglar - som i någon mening liknar den avbildade ovan. Dessa kan vara lite olika, t ex kinesiska eller japanska mm.

            Detta kan vara frågan om en sådan. Poängen med dessa bronsspeglar var en ibland avancerad gjuten dekor i relief på ena sidan och en till yttersta förfining polerad spegelyta på den andra. Min gissning är att denna kan vara japansk - eller kanske koreansk - om det nu finns koreanska dylika. Upphängningsanordningen på spegelsidan menar jag är ett sekundärt tillägg.

            Jag är en usel googlare och har inte provat den möjligheten - men gör det gärna själv - helst med de föreslagna varianterna på engelska.

            Comment


            • #7
              Det låter väldigt intressant! Men signaturen ser inte så asiatisk ut, tycker jag. Eller?

              Comment

              Working...
              X