Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bahcos husmorsserie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bahcos husmorsserie

    Jag håller på att samla bahcos husmorsserie och har kört fast lite.

    Jag har brödkniven, allkniven, skink-laxkniven, renskniven, filékniven, smörkniven. Jag söker övriga, främst stora och lilla kockkniven, hushållsyxan, fruktkniven, grönsakskniven, skalkniven och potatisskalaren, men alla som jag inte har är intressanta.

    De ska vara de svensktillverkade i någorlunda skick. Alla som vill sälja är välkomna att höra av sig eller ni som har tips var jag kan hitta dom!

    Lägger upp bild på smörkniven.

    Click image for larger version

Name:	21295015_792951427551115_3626622852339335168_n.jpg
Views:	1
Size:	18,9 KB
ID:	683562
    Last edited by jorra; 2017-11-13, 23:17.

  • #2
    Det är nog 'Stora kockkniven' jag har. Blad av handsmitt kolstål, ca 24,5 cm - totallängd ca 37,5 cm. Skaftet av formpressat svart plast.
    Vet du vem som har formgivit knivserien?

    När jag efter mycket vridande och vinklande hittar den svaga och sannolikt etsade märkningen avslöjas följande:
    BAHCO SWEDEN
    (bild: E A Bergs håkärring)
    HAND FORGED
    Made in Norway (ja tyvärr)
    På tvären: c 60P-10

    Glädjande nog har jag dock jaktkniven "Made in Sweden". Alltså från första tillverkningsåret 1965-66.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Det är nog 'Stora kockkniven' jag har. Blad av handsmitt kolstål, ca 24,5 cm - totallängd ca 37,5 cm. Skaftet av formpressat svart plast.
      Vet du vem som har formgivit knivserien?

      När jag efter mycket vridande och vinklande hittar den svaga och sannolikt etsade märkningen avslöjas följande:
      BAHCO SWEDEN
      (bild: E A Bergs håkärring)
      HAND FORGED
      Made in Norway (ja tyvärr)
      På tvären: c 60P-10

      Glädjande nog har jag dock jaktkniven "Made in Sweden". Alltså från första tillverkningsåret 1965-66.
      De med plasthandtag är serien efter. Jag söker de med trähandtag som på bilden och de har blad av rostfritt stål. Kan lägga upp fler bilder senare på de jag söker men denna står högt på min lista.ATTACH]166232[/ATTACH]

      Jaktkniven är intressant. Pm:a mig gärna bild och pris om du vill sälja den!
      Bifogade filer
      Last edited by jorra; 2017-11-14, 10:08.

      Comment


      • #4
        Jag vet tyvärr inte vem som formgivit serien, men bahco köpte ju upp knivtillverkningen från jernbolaget och tog över ea Bergs. Vissa knivar från dem är i princip identiska förutom handtaget.

        Jag har en kniv i originalförpackning jag ska kolla på i helgen.

        Comment


        • #5
          [ATTACH]166452[/ATTACH][attach]166452[/attach[ATTACH]166454[/ATTACH]

          Här kommer bilder på de knivar jag har och bilden på baksidan av förpackningen där man ser vilka som finns. Någon som har någon/några av de svensktillverkade i någorlunda skick och kan tänka sig sälja?

          Comment


          • #6
            Vickningsspade

            Jag har en vickningsspade från den serien
            Ny i originalförpackningen.
            Om du är intresserad så Maila mig
            llv@live.se

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Lennart Liv Visa inlägg
              Jag har en vickningsspade från den serien
              Ny i originalförpackningen.
              Om du är intresserad så Maila mig
              llv@live.se
              Den har jag fått tag i redan, men tack ändå!

              Saknar fortfarande småknivarna i serien och stora kockkniven och de flesta andra redskapen.

              Comment

              Working...
              X