Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

søndagsskole billede 1873

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • søndagsskole billede 1873

    i dette tilfælde behøver vi ikke gætte på alder, det står på bagsiden.
    Desværre kan jeg ikke finde maler.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag har googlat lite men inte hittat något, tror du med bättre kunskaper i dansk geografi och kulturhistoria kan ha bättre chans att lyckas.

    Tror även här att den bästa chansen är att försöka snäva in var motivet är taget. Jag tror att det är tänkt att föreställa en verklig plats. Det handlar om en oskolad konstnär, han har ju inte riktigt fått till perspektivet men annars visar ju bilden att det absolut inte är första gången han håller i penseln, den har bra dekorativ verkan. Därför tror jag att det är en dekorationmålare eller liknande som gjort bilden, kanske någon som haft som bisyssla att göra liknande bilder.

    Comment


    • #3
      Eller är det en bild från verkligheten? Modet är helt klart inte 1873, även om det skulle handla om dansk landsbygd. Men det kan ju vara gjort till minne av en händelse i söndagsskollärarens liv. När jag tittar på bilden ser jag dock inget som motsäger Tyskland och att bilden kam vara baserad på till exempel ett Neu-Ruppintryck. Men så känner jag dansk kulturhistoria för dåligt för att kunna känna igen detaljer som är otvetydigt danska.

      Comment


      • #4
        Ansigterne er ikke så gode. Præsten er ikke dansk.
        En google har givet antydning af Norge, men ved ikke.
        Jeg tror gerne på tysk. Min bedstefar gik på valsen i tyskland. Det gjorde danske håndværkere som led i deres uddannelse. Inden de vendte tilbage for at etablere sig.
        Husene kunne være danske, men kirkedøren synes jeg ikke er dansk.
        Den sorte præstekjole ja, men han mangler kraven. Hatten er slet ikke dansk.
        Bifogade filer

        Comment

        Working...
        X