Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dateringsspørgsmål maleri ingen signatur Fjord hus par

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dateringsspørgsmål maleri ingen signatur Fjord hus par

    Jeg har købt dette maleri. Det er ikke signeret eller dateret, jeg søger en ca alder på maleri. Det bedste til datering er en ejermarkering på bagsiden. Hvornår er den skrift fra?
    På forsiden har vi et par so går tur - datering på tøj?
    På fjerden sejler en to master.Click image for larger version

Name:	IMG_5111 (2).JPG
Views:	1
Size:	84,9 KB
ID:	683546
    Bifogade filer
    Last edited by hose; 2017-11-12, 11:42.

  • #2
    Dom är ganska otydliga, men jag skulle utfrån kläderna säga att det är 1890-tal eller möjligen 1880-tal. Är det ett svenskt ö? "Tilhörer" är ju inte korrekt svenska. Motivet känns inte heller svenskt men det skulle kunna vara Skåne om det nu inte är Danmark.

    Comment


    • #3
      Det ø - o med en prik over er dansk. Så jeg er ret sikker på at det er herfra.
      Danmark og Sverige er ikke så forskellige tøj mæssigt.

      Hvsi jeg ser på tøj, så taler vi noget som godt kan passe med bud, men vel også lidt ældre.
      Skibet er for sejl. Ingen motor. det birde være før 1900
      Den romantiske stil på billedet - sen guldalder og frem (sen guldalder 1840/50 og frem) mod blandingsstil (historisismus) og jugend.

      Ejerbetegnelse - den er senere ned maleri
      Jeg vil placere den skrift sidst 1800 og frem.
      ø og ö bruges parallelt. ö forsvinder meget sent.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Aha, då är det säkert Danmark. Det som fick mig att tro så sent handlar främst om kjolen. Tidigare hade en varit mycket vidare. Kläderna är ju mycket svåra att se detaljer av.

        Visst känns måleritekniken äldre, men åtminstone i Sverige fanms ju många målare som gått i lära 50 år tidigare och fortsatt arbeta i en tradition man lärt sig. Många kvinnliga målare hade ju inte någon officiell utbildning utan hade lärt sig måleriet av en privatlärare, kanske någon som i sin tur fått sin utbildning ytterligare några decennier tidigare.

        Jag tycker måleriet är skickligt och höjer sig över ordinärt oskolat måleri men tycker inte kompositionen når upp i nivå att vara ett stort namn - så vida det inte skulle handla om ett ungdomsarbete eller liknande. Nu är jag å andra sidan ingen stor konstkännare.

        Kan ju tillägga att det ser ut som mannen bär en svart kostym och plommonstop, i så fall är också 1880-talet det tidigaste. Kavajen är ju äldre, men då främst som ett arbetsplagg, särskilt som ett sjömansplagg och ibland använt i uniformer med ett annat snitt. På 1870-talet kommer kostymen med samma tyg i byxor, väst och kavaj i samma tyg. Då är den vanligen kulört, ett modeplagg för flanörer under dagtid. På 1880-talet kommer den mörka kostymen. Sedan kan det ju vara så att personen bara bär en svart kavaj med ett par svarta byxor utan att det är en kostym. Fast då bör han vara ganska fattig om han valt kavaj i stället för bonjour. Kanske är det bara otydligt målat men det ser ut som hans rock inte hänger ned mellan benen.

        Till Sverige kommer plommonstopet på 1860-talet, men det dröjer också till 1880-talet innan det blir vanligaste, de tidiga modellerna är ganska låga och breda. Men modet kommer från England och det är möjligt att man bar dem tidigare i Danmark.
        Last edited by FBQ; 2017-11-12, 21:40.

        Comment


        • #5
          ja du har sikkert ret i at det er malet omkring 1880-1900. (jeg ville gerne have at det var ældre)
          Den tid passer med skriften.
          Og du har ret det er ikke en meget kendt maler.
          Men det er et lille sødt maleri. Ikke moderne mere, men kan måske finde en plads på min væg.
          Det er usigneret - jeg tror ikke at der nogen signatur.

          Comment


          • #6
            Nej, möjligen skulle det ju gå om man kan identifiera var tavlan är målad, och därefter börja leta lämpliga kandidater i omgivningarna och jämföra med deras verk. Men det kräver troligen en hel del lokalhistorisk forskning och det är ju inte säkert det ger träff.

            Comment


            • #7
              Hvis vi antager at kirken er nogenlunde rigtig.
              Så ligger en fjord.
              Der er et begrænset antal danske fjorde, så det kunne være muligt.
              Der er 1200 kirker i danmark men i kombination med vandet er der få. Byen er ikke så stor, kun et tårn det udelukker en del.

              Comment


              • #8
                Jag tycker det ser ut som småstadsbebyggelse runt kyrkan. Det borde snäva in urvalet än mer.

                Comment


                • #9
                  desværre nej. Langs de danske fjorde er der masser af små byer. Det havde været lettere med en storby.
                  Kirketårnet har en usædvanlig form, det burde være let, men jeg har ikke fundet noget og måske formen i virkeligheden er forkert.

                  Comment

                  Working...
                  X