Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrin eller kista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skrin eller kista?

    Någon som kan hjälpa mig att klura ut vad detta är jag ärvt? Skrin eller kista kanske? Storlek cirka 28x32 cm. Höjd cirka 23 cm. Verkar väldigt gammal. Sannolikt ommålad av min far på 50-talet.
    Bifogade filer

  • #2
    Sedd underifrån.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Insidan
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Kan inte säga, formen liknar mest apotekskistor eller kassaskin, den är ganska väl beslagen. Avsaknaden av spår av inredning säger väl att den inte brukats som apoteksskin. Den är väl beslagen i jämförelse med vanliga skrin men jämfört med kassaskrin är den ju ganska klent beslagen. Men som ett allmogeförsök att åstadkomma något liknande är den ju tänkbar. Beslagen säger att den är ganska sen i kistsammanhang, den hör till 1800-talet.

        Byalagskista eller liknande är ju en annan möjlighet.
        Last edited by FBQ; 2017-11-11, 11:43.

        Comment


        • #5
          Hallå Pingis,
          Är rädd för att vi aldrig får veta vad skrinet ursprungligen var avsett för. Ett enkelt arbete i furu ser det ut som. Lite äntligen hemma stuk. 1800-tal gissar jag. Men som så ofta har någon "förbättrat" klenoden och satt dit beslag och förstärkningar som knappast skrämmer en inbrottstjuv. Och helt utan funktion eftersom minikistan saknar lås och inte kan lyftas i fina handtaget.

          Nyckelskylten ser att vara målad. Knoppen talar ett annat formspråk. Vill därför tro att någon ville ge smycket ett antikt utseende (1600-tal) och här ligger charmen, vittnesmålet om omtanke och kärlek. Take good care... so long....

          PS, Liknande kistor beslagna kistor var vanliga till sjöss där det ibland kan bralla på.

          Comment

          Working...
          X