Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp önskas med användningsområde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp önskas med användningsområde

    Vad kan denna sak ha använts till? Cirka 40 cm hög och med trissor på sidorna.
    Click image for larger version

Name:	Okänt redskap.jpg
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	683515

  • #2
    Talja...

    Hallå där,
    Känner igen den där taljan/blocket men kan inte placera det, måste kolla. Poängen bör ha varit att lyfta något ganska tungt och hålla tampen/linan isär. Då går min tanke till fiske, konsten att dra upp ett garn /not utan trassel i garnen. Bra en tanke
    So long...

    Comment


    • #3
      drälltrissa

      Den är en av ett par drälltrissor för 10 skaft, dvs en (tämligen avancerad) vävstolsaccessoar. De används alltid i par, så jag hoppas du inte betalat för mycket... finns den andra kvar, så föreslår jag att du antingen köper den andra också, eller lämnar tillbaka denna med upplysning om vad det är. (Få saker gör mig så ledsen som när fullständigt användbara grejor delas upp så att de blir helt oanvändbara)

      Nickepinnen (den galgliknande grejen) hör förvisso också till området vävsttolsattiraljer, men förekommer sällan tillsammans med drälltrissorna (och dessutom mycket sällan annat än som en av fyra likadana).

      För det fall någon är intresserad av hur de ska användas, finns en beskrivning på engelska på min hemsida, http://bergdalaspinnhus.com/artiklar/cb-looms2-e.html.
      (Bara på engelska eftersom de flesta svenska vävare förväntas känna till dem... endera da'n kanske den blir översatt, men inte idag)

      hälsar vävtanten

      Comment


      • #4
        Tack för uttömmande info

        Ett stort tack till "vävtanten" för uttömmande info!!
        Vi har båda drälltrissorna i förvar, de hängde på väggen i en gammal vävkammare så vi misstänkte att de kunde ha med vävning att göra.
        Ladugårdskarlen

        Comment

        Working...
        X