Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska Cognac

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flaska Cognac

    Hej, undrar om någon här kan något om gamla drycker, jag har ärvt några äldre vin- och spritflaskor, bl a den här. Hur gammal kan den vara, törs man dricka upp den eller...?

    Click image for larger version

Name:	cognac.jpg
Views:	1
Size:	58,4 KB
ID:	683494
    Last edited by Strand; 2017-11-04, 23:59.

  • #2
    Kul! Gammelstavningen placerar den före 1906-1920 ungefär, men Brattsystemet den före 1917. Flaskan med stucken botten är av typen ca 1880-1920.

    Den bör gå att dricka om den varit lufttät, och nivån i flaskan antyder ju att den varit det. Alkoholen dödar ju för övrigt det mesta av bakterierna om det skulle komma in några. Jag skulle nog dock tycka att det var lite synd att öppna och förstöra flaskan.

    Comment


    • #3
      Innan Hose vaknar - föreslår jag att tappningen är dansk och att den är betydligt yngre än 100+ år som nämnts tidigare. "Bouteilleret af" kan väl fortfarande vara danska.

      Innehållet är helt okej - det består i stort sett av vatten, alkohol och diverse färg och smakämnen. Detta förändras inte vare sig till det bättre eller sämre på det antal år som det nu kan vara frågan om.

      Trestjärnig cognac är den enklaste kvaliteten enligt gällande fransk lagstiftning - minns inte hur många års lagring på ekfat som krävs - (edit) siffran 2,5 år hänger i luften här - men i praktiken är det 3 till 5 är. Det sägs att det nuförtiden går det bra med lagringskärl i rostfritt stål - "ekfatet" tillgodoses av ekspån som läggs i lagringskärlet tillsammans med cognacsråvaran.

      Jag skulle tala med "Dryckesauktionen" - om det är Bukowkis alar SAV som håller i den vet jag i skrivande stund inte.

      En originaltappning från Geo Sayer & Co lär vara värderad till närmare 8000 € på auktionsmarknaden. Nu är detta ingen originaltappning - utan jämförbar med svenska "Härtappat". Alkoholvaror från den svenska sk vinhandlartiden - d v s för infasningen av Brattsystemet och monopolet, brukar vara märkta med respektive vinhandlares logga eller namn - men detta är ingen allmängiltig regel.
      Last edited by HgF; 2017-11-05, 09:22.

      Comment


      • #4
        Tror inte man i Danmark skriver importören. Jag har dålig koll på vilka typer av spritflaskor man använt i Danmark men den här är påfallande lik en svensk sekelskiftesflaska så min peng är att den är svensk.
        Last edited by FBQ; 2017-11-05, 09:33.

        Comment


        • #5
          Varför använda ett svenskt Ö om etiketten är dansk, då borde det väl stå Ø?
          I’m a real mean bitch!

          Comment


          • #6
            Tack för intressanta svar, kul om den är så pass gammal som ca 100 år, tänkte att den kanske var från mitten av 1900-talet.

            Comment


            • #7
              F´låt men jag hade för mig att falska etiketter är en stor
              och omfattande buisness, etiketten är i lite väl bra skick
              för att jag ska tro på den helt och fullt.

              Comment


              • #8
                Nej, det kan jag försäkra att etiketten inte är falsk. Den har, tillsammans med andra flaskor, stått på en vind under många år i en trälåda, med indelade fack och lock, så den har stått skyddad.

                Comment


                • #9
                  Nog är det konstigt ändå att allt ser ut som nytt,
                  på vinden blir det ju damm som torkas av om man
                  har tur, men många avtorkningar på samma flaska
                  borde ge avtryck på etiketten, tänk Dig 100-år
                  av avtorkningar.

                  Det som talar för att flaskan i alla fall är rejält
                  gammal är ju det goda slitaget under, varför är
                  glasflaskan snurrad och cirkulerad om etiketten
                  är helt utan slitage?
                  Last edited by prylsnubben; 2017-11-05, 17:40.

                  Comment


                  • #10
                    Flaskan har som sagt förvarats i en trälåda med lock och dessutom i ett vindsförråd, så den har därför blivit förskonad från damm eller annan påverkan. Trälådan har så länge som jag kan minnas, funnits där när jag växte upp. Först ägd av min farmor och sedan av min pappa, som gick bort för en tid sedan.

                    Den har stått i ett hus från 1700-talet, som min släkt har ägt sedan slutet på 1800-talet. Så någon förfalskad etikett kan det omöjligen vara. De var inga samlare, så den och några andra flaskor, med bl a vin och champagne, har blivit kvar på vinden och förmodligen bortglömda.

                    Jag antar att om man förfalskar etiketter, så skulle man sätta dit en etikett som gör den värdefull. Som jag förstod på svar här, så är den inte original från tillverkaren och därmed inte någon dyrbarhet.

                    Comment


                    • #11
                      Jag kunde väl aldrig tro, när jag sökte kunskap här, att jag skulle bli beskylld för att presentera en förfalskad produkt. Tack och adjö!

                      Comment


                      • #12
                        Beskylld.....?

                        Nu blir jag lite undrande, det är väl jag då som har beskyllt Strand.
                        Om som i detta fall etiketten är i mint condition så undrar man ju
                        över detta. Nu har ju Strand noggrannt redogjort för hur buteljen
                        förvarats sedan den var ny.
                        Last edited by prylsnubben; 2017-11-06, 21:37.

                        Comment


                        • #13
                          Strandat, då är det sjönöd...

                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Nu blir jag lite undrande, det är väl jag då som har beskyllt Strand.
                          Om som i detta fall etiketten är i mint condition så undrar man ju
                          över detta. Nu har ju Strand noggrannt redogjort för hur buteljen
                          förvarats sedan den var ny.
                          Ursprungligen postat av Strand Visa inlägg
                          Jag kunde väl aldrig tro, när jag sökte kunskap här, att jag skulle bli beskylld för att presentera en förfalskad produkt. Tack och adjö!
                          Icke sa Nicke, hallå förresten. Häng inte upp dig på en etikettfråga, några talförda gillar att ifrågasätta det mesta om allt.
                          Det är bra, men kan göra ont. Personligen tror jag att flarran är original, me too. Så stanna i Pesaniens högst individuella rikedär det är högt i tak och allt är öppet att beundra, utom färgade damer med ett budskap som kommer förändra världen.
                          Kom ihåg, tomma flaskor skramlar mest, eller var det burkar?
                          So long
                          Kim

                          Comment


                          • #14
                            Håller helt.....

                            ...med Kimmen. Överge inte PES så lätt Strand. Ifrågasättande och funderingar hör
                            ihop med vetgirighet och utan vetgirighet får man inte reda på så mycket. Således,
                            jag är väldigt "förveten", alltså nyfiken och intresserad av att reda ut frågeställningar.

                            Nu till ämnet (flaskan). Som jag ser det finns det två sätt att bedöma åldern förut-
                            satt att cognacen är tappad i Sverige (härtappad av importören). I Sverige fanns
                            det 100% statliga "monopolet" vad gällde ALL handel med rusdrycker mellan åren
                            1917/19 (genomförandeåren) och 1955. Då hamnar vi i slutsatsen att Din flaska
                            med innehållet är från före 1917/19 eller efter 1955.
                            Då har vi den andra parametern för att bedöma åldern och den gäller då buteljens
                            rymd, rymmer den 100cl så är den från före 1917/19 och rymmer den 75cl så är den
                            från efter 1955. Det är nämligen så praktiskt att standardvolymen på spritflaskorna
                            ändrades från 100 till 75cl just samma år 1955 som det totala monopolet upphörde.

                            För att kolla rymden på Din flaska behöver Du bara en tumstock och kolla på bilden
                            jag visar av en gammal literflaska från före monopolet, importerad av Hugo Adamson.

                            Off topic kunde jag inte låta bli att forska lite runt denne Hugo Adamson, inte helt lätt
                            visade det sig, men genom adressen Scheelegatan 14 (Piperska muren) fick jag genom
                            Stockholmskällans namnregister fram Hugo Adamson, vinhandlare Fleminggatan 15
                            och även hans bostad Pipersgatan 13. Huset är tydligen rivet sedan länge men tvärs
                            över gatan utanför Pipersgatan 14 hände det hemska grejer som man lätt kan känna
                            igen sig i utifrån dagsaktuella hemskheter runt om i världen.




                            PS Om denna hypotes inte stämmer måste flaskan antingen vara insmugglad eller här-
                            tappad av systembolaget (men då borde det framgått av etiketten) Insmugglad vågar
                            jag inte heller tro på, då kanske det också är en beskyllning, skämt åsido så tror jag
                            inte på någon av de två senaste teorierna men väl på mitt första resonemang.
                            Bifogade filer
                            Last edited by prylsnubben; 2017-11-07, 16:10.

                            Comment


                            • #15
                              Det går att datera buteljen tydligare. Enlitersflaskorna införs omkring 1880. De är då blåsta i form med stucken botten (det vill säga glasblåsaren har fört in punteln i den varma glasmassan för att göra fördjupningen i botten) och mynningen formad med rullsax. En bit in på 1900-talet, jag har sett runt 1920 men jag vet inte hur det stämmer börjar flaskorna blåsas i hela formar med en urgröpning i botten och behöver därefter inte sickas. Senare, troligen vid mitten av 1930-talet börjar man maskinblåsa flaskorna, spritflaskorna får då slät botten.

                              Sedan vet jag inte i vilken mån man släppte igenom gamla flasktyper i retursystemet.

                              Comment

                              Working...
                              X