Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 36

Ämne: Me too...låt oss bli många...

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Gör om, gör rätt.....

Att bli våldtagen är att bli så rädd så att de flesta fryser till is,
    oförmögna att göra minsta motstånd eller ens skrika på hjälp.
    Att bli våldtagen är en fruktan för att livet är slut alldenstund
    det sexuiella övergreppet är till ända, ur askan i elden fast värre.
    Det "bästa" Du kan hoppas på är ett sår att bära med Dig hela
    livet.

"Ganska kul" kanske Du kan ha med trenne damer Kimmen, men
    kalla det för allt i världen inte för våldtäkt.
    Kalibrera gärna kompassen Kimmen, den verkar i nuläget peka
    lite åt alla håll samtidigt, ett råd i all välmening.
    Senast redigerat av prylsnubben den 2017-11-25 klockan 13:07.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009

Brandfakla...

Citat Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
    ....våldtagen av tre tjejer några år senare, det var ganska kul

Hur fan är du funtad, Kim? Jag vet inte vad jag ska säga men detta inlägg säger en hel del om dig! Obehaglig läsning!
    Hallå Alegni,
    Det krävs mycket krut och en liten gnista för att får tjejerna att reagera på Me Too. Mitt vittnesmål hade just det syftet. Sådan är jag funtad.
    Tiderna förändras och det är bra. Mycket tack vare vittnesmål och opinionsbildning. Uttrycket "rycka" på 50-talet ändrades till "ragga" och idag säger man väl "dejta", men det har jag aldrig gjort.
    Låt mig ärligt deklarera att jag aldrig tvingat en tjej med våld, hm...någon gång med ord. Efter mer än 50 års äktenskap med en "rödstrumpa" har man kanske blivit klokare, inget behov av att "rycka".
    Ville också tända ett ljus, denna black weekend, belysa det mörkade faktum att även tjejer kan begå våldtäkter (inte bara sinsemellan) och om man vågar vara ärlig får man väl tycka att det var ganska så kul.
    Uppmanar dig till större förståelse för rapporter om hur det var en gång i tiden, kanske se att utvecklingen går åt rätt håll,
    och att du slutar svära mig rätt upp i ansiktet.
    So long
    Kim

Reg.datum
    okt 2009

Du har rätt...

Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Att bli våldtagen är att bli så rädd så att de flesta fryser till is,
    oförmögna att göra minsta motstånd eller ens skrika på hjälp.
    Att bli våldtagen är en fruktan för att livet är slut alldenstund
    det sexuiella övergreppet är till ända, ur askan i elden fast värre.
    Det "bästa" Du kan hoppas på är ett sår att bära med Dig hela
    livet.

"Ganska kul" kanske Du kan ha med trenne damer Kimmen, men
    kalla det för allt i världen inte för våldtäkt.
    Kalibrera gärna kompassen Kimmen, den verkar i nuläget peka
    lite åt alla håll samtidigt, ett råd i all välmening.
    Hallon,
    Tack styrman för kompassändringen. Det var slarvigt formulerat, fel ordval. Förförd under visst tvång kan man kanske säga.
    Får mig att tänka på redaktören och chefen på Å&Å Rune Moberg (som jag lärde känna på 50-tlet) och Ragnar Mykle (Röda Rubinen) som jag tjuvläste när lampan var släkt.
    Men kursen går nog åt rätt håll i nästan alla svenskars medvetande...
    So long... Kim

Hallå Kim

Jag konstaterar att dina provokationer lockar extremt få att delta. Jag har medvetet hållit mig borta från denna tråd. Provokationerna kanske inte är så lyckade som du tror.

Om du rycker, raggar eller dejtar ... det var inte det jag tog upp. Det var din grova kommentar: "....våldtagen av tre tjejer några år senare, det var ganska kul"

Här gick du för långt!

Du verkar dessutom skuldbelägga medlemmar på PES som väljer att inte delta i denna tråd. Du antyder att vi inte engagerar oss i Metoo. Vad vet du om oss? Det är många som engagerar sig men vi kanske inte behöver skryta med det offentligt!

Kim, här kan du läsa om en kvinna som blev våldtagen. Jag tvivlar på att hon tyckte "det var ganska kul".

artikel ur Metro 25 november 2017

"Kvinnan bad om hjälp efter gruppvåldtäkten i Fittja – fick höra att hon var äcklig"

https://www.metro.se/artikel/kvinnan...ar-%C3%A4cklig

Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Kim

Jag konstaterar att dina provokationer lockar extremt få att delta. Jag har medvetet hållit mig borta från denna tråd. Provokationerna kanske inte är så lyckade som du tror.

Om du rycker, raggar eller dejtar ... det var inte det jag tog upp. Det var din grova kommentar: "....våldtagen av tre tjejer några år senare, det var ganska kul"

Här gick du för långt!

Du verkar dessutom skuldbelägga medlemmar på PES som väljer att inte delta i denna tråd. Du antyder att vi inte engagerar oss i Metoo. Vad vet du om oss? Det är många som engagerar sig men vi kanske inte behöver skryta med det offentligt!

Kim, här kan du läsa om en kvinna som blev våldtagen. Jag tvivlar på att hon tyckte "det var ganska kul".

artikel ur Metro 25 november 2017

"Kvinnan bad om hjälp efter gruppvåldtäkten i Fittja – fick höra att hon var äcklig"

https://www.metro.se/artikel/kvinnan...ar-%C3%A4cklig
    HallåA.
    Jo, det var korkat att ta upp en så marginell företeelse som frodats så länge människan/djuren funnits till. Och på ett så utmanande sätt.
    "Provokation eller provocera (från latinets provocare, påkalla) innebär att medelst stimuli medvetet eller omedvetet utlösa ett visst beteende eller en viss reaktion hos någon eller något. Beteendet eller reaktionen avses eller anses ofta förevisa vissa egenskaper hos den eller det provocerade, som annars hade förblivit dolda eller förnekade, och vars förevisande är direkt eller indirekt fördelaktigt för provokatören. Handlingsmönstret, den enskilda handlingen och ibland stimulit kallas provokation. För att förstärka provokationen kan provokatören använda sig av en agent provocateur." (W)
    Tack för beröm. Som gammal reklamsnubbe vet jag att man måste utmana för att vinna gehör.

Min poäng med tråden är visa att trakasserier förekommer överallt i vårt samhälle och det som belyses i traditionelle media är kända personer, inte du och jag. Förövarna finns i alla samhällsklasser, adel, präster, borgare och bönder. I alla kön och med olika ursprung. Inom politiken, Tv- och filmbranschen, teater, Akademien, kungafamiljen, för inte tala om idrotten. Framför allt inom äktenskapet. (Nu senast är en före detta partiordförande för V och en s.k. kulturprofil, kallad Pelle Kladd).

En ganska så ny företeelse belyser du i din bifogade länk, gruppvåldtäkter i mörka skrymslen. Skrämmande, och har inte med svensk kultur och tradition att skaffa. Mitt äventyr på 60-talet var nog mest på lek, därför ganska kul, och minst en av förövarna är fortfarande en god vän.

Ja, vad har du att tillföra utom kritik mot mig? Provocera mera.
    So long
    Kim

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Tack för beröm. Som gammal reklamsnubbe vet jag att man måste utmana för att vinna gehör.

Ja, vad har du att tillföra utom kritik mot mig? Provocera mera.

Det enda jag uppenbarligen har att tillföra det är kritik mot dig, men samtidigt tackar du mig för beröm! Det där gick nog inte riktigt ihop!

Jag skulle kunna vända på frågeställningen. Vad har du att tillföra utom kritik mot mig?

Trist att du ofta uppfattar synpunkter som kritik mot dig. Själv uppskattar jag inte provokationer och mansplaining.

Än så länge skrapar Metoo på ytan.
    Alla som tafsar osv. heter inte Fredrik, Martin eller Lasse! Jag väntar på den dag då politikerna samt media på allvar granskar vem som gör vad. En sådan granskning har inte gjorts sedan 2005. Den dagen har vi Metoo på riktigt!

Reg.datum
    okt 2009

metoo på riktigt...

Det enda jag uppenbarligen har att tillföra det är kritik mot dig, men samtidigt tackar du mig för beröm! Det där gick nog inte riktigt ihop!

Jag skulle kunna vända på frågeställningen. Vad har du att tillföra utom kritik mot mig?

Trist att du ofta uppfattar synpunkter som kritik mot dig. Själv uppskattar jag inte provokationer och mansplaining.

Än så länge skrapar Metoo på ytan.
    Alla som tafsar osv. heter inte Fredrik, Martin eller Lasse! Jag väntar på den dag då politikerna samt media på allvar granskar vem som gör vad. En sådan granskning har inte gjorts sedan 2005. Den dagen har vi Metoo på riktigt!
    HallåA,
    Vi kan vända och vrida på frågeställningarna, men inte nu. Efterlyser ett initierat bidrag som inte bara skrapar på ytan och hänger ut kändisar. Vad är din förklaring till trakasserierna, övergreppen och våldtäkterna som tycks öka? Och vad kan vi göra för att bromsa utvecklingen?
    Mitt förslag är att tala och skriva om saken.
    So long
    Kim

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    HallåA,
    Vad är din förklaring till trakasserierna, övergreppen och våldtäkterna som tycks öka? Och vad kan vi göra för att bromsa utvecklingen?
    Mitt förslag är att tala och skriva om saken.
    Jag väntar på den dag då politikerna samt media på allvar granskar vem som gör vad. En sådan granskning har inte gjorts sedan 2005. Den dagen har vi Metoo på riktigt!

Frågan är väl snarare vad är Regeringens förklaring? Idag famlar dom i blindo/sticker huvudet i sanden!

Om Regeringen låter Brå göra en granskning, så kan Regeringen sedan agera utifrån dessa fakta.
    Senast redigerat av alegni den 2017-11-26 klockan 22:52.

Reg.datum
    okt 2009

Brådis...

[QUOTE=alegni;268972]Frågan är väl snarare vad är Regeringens förklaring? Idag famlar dom i blindo/sticker huvudet i sanden!

HallåA,
    Klokt. All förändring kommer inifrån, eller hur? Börja med att titta på statsråden. Det var inte så länge sedan kulturministern delade ut en bemärkelse till Pelle Kladd vars främsta merit är att vara gift med med stol nr 18 i akademien.
    So long..
    Kim

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Har nu läst igenom den här tråden och kan inte se annat än att alla gillar metoo-rörelsen.
    Rörelsen har verkligen växt så det knakar. Nu när vi har hört om mängder av övergrepp och delvis hunnit smälta kvinnors starka historier känns det som om detta bara är en början på något stort i samhället. Fortsättning kommer att följa, måste följa på många olika sätt antar jag.
    Jag har inga direkta ideer om vad vi skulle kunna göra. Kanske börja med att sluta missuppfatta varandra i denna brännande debatt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •