Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stol - undrar främst vilken stil, ålder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Stol - undrar främst vilken stil, ålder?

    Hej! Det är första gången jag postar här, så jag hoppas att ni förlåter en nybörjare.

    Jag hittade den här stolen på en loppis för ett tag sedan, och som synes är tyget väl slitet. Är nu på jakt efter ett passande, eventuellt stil och/eller tidstypiskt tyg att klä om den i, och undrar därför om det är någon som har någon idé om den ungefärliga stilen/åldern?
    Bifogade filer

  • #2
    Pinnstol i en variant som blir populär runt 1890 och fortsätter vara populär några år in på 1800-talet. Den klädda sitsen är senare, troligen 1930-tal. Ursprungligen har den troligen haft en enkel sits av pmywood med mönsterborrade hål eller mönsterpressad plywood i gyllenläderimitation.

    Stilen kan väl kallas förenklad nyrennäsans.

    Comment


    • #3
      Svarvarstilen...

      Hallå och välkommen Syllogism,
      (Vad det nu betyder?) Trevlig men inte ovanlig stol som troligen stammar från Småland. Svartmålad, så ska de va.
      För att tala svenska säger vi oscariansk stil (efter kungen) och svararvarstil (efter tekniken) i folkmun.
      Så till din fråga, val av klädsel. Jag skulle behålla den stoppade sitsen, bekvämast, och välja ett stycke plysch som var på modet då. Tufft, kanske en starkt rosa färg. Eller ett enkelt bomullstyg med tryck av kung Oscar, om det finns vet jag inte.
      Tycke och smak, det är din sak...
      So long...
      PS. De där vinklade förstärkningarna mellan ram och rygg tillhör inte originalet. Ta bort om det det är möjligt.
      Last edited by Kim von Platen; 2017-10-28, 17:29.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå och välkommen Syllogism,
        (Vad det nu betyder?) Trevlig men inte ovanlig stol som troligen stammar från Småland. Svartmålad, så ska de va.
        För att tala svenska säger vi oscariansk stil (efter kungen) och svararvarstil (efter tekniken) i folkmun.
        Så till din fråga, val av klädsel. Jag skulle behålla den stoppade sitsen, bekvämast, och välja ett stycke plysch som var på modet då. Tufft, kanske en starkt rosa färg. Eller ett enkelt bomullstyg med tryck av kung Oscar, om det finns vet jag inte.
        Tycke och smak, det är din sak...
        So long...
        PS. De där vinklade förstärkningarna mellan ram och rygg tillhör inte originalet. Ta bort om det det är möjligt.
        Ja med tryck av drottning Sofia hade ju inte gått nuförtiden.

        Comment


        • #5
          Jag tror de vinklade stöden är original, många av dem brukar ha sådana. Har haft likadana på ett par ävda, förvisso med rund sits. Möjligen så det ut på bilden från sidan som de hade annan nyans men tror det aningen är en synvilla eller så har stolen någon gång lackats om.

          Presonligen skulle jag nog se om gamla sitsen finns kvar under och i så fall skippa fast klädsel. Mormor hade virkade lösa dynor till sina, man kan ju ha den typen av överdrag om man vill ha klädsel på dynorna.
          Last edited by FBQ; 2017-10-28, 22:01.

          Comment


          • #6
            Det finns ju en gammal slagdänga:
            "Ja de må ni tro…"
            Han svarvar pinnar…
            På stolfabriken i Värnamo."
            Det finns en medföljande melodi som jag inte lyckas överföra här.

            Jag tror också att konsolerna i ryggstödshörnen är autentiska. Eventuellt skulle man kunna besiktiga sitsens status från undersidan, om nu inte den textila inpackningen sträcker sig dit.

            Om inte pinnarna är svarvade i Värnamo med omnejd - så kan de vara gjorda i Baltikum, - möjligen Estland där man bedrev tillverkning av dylika stolar, med en omfattande export till Sverige.

            Comment


            • #7
              Man börjar ju i Småland, och det är kanske där det görs flest, men efterhand växer ju snickerifabriker för tillverkning av pinnstolar upp lite varstans. Mina hemtrakter i Norduppland är ett område som kanske är mest känt för Östervålastolarna men det har gjorts pinnstolar också. Vet att de gjorts även på andra håll.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                Det finns ju en gammal slagdänga:
                "Ja de må ni tro…"
                Han svarvar pinnar…
                På stolfabriken i Värnamo."
                Det finns en medföljande melodi som jag inte lyckas överföra här.

                Jag tror också att konsolerna i ryggstödshörnen är autentiska. Eventuellt skulle man kunna besiktiga sitsens status från undersidan, om nu inte den textila inpackningen sträcker sig dit.

                Om inte pinnarna är svarvade i Värnamo med omnejd - så kan de vara gjorda i Baltikum, - möjligen Estland där man bedrev tillverkning av dylika stolar, med en omfattande export till Sverige.
                Här kanske är melodin https://www.youtube.com/watch?v=b7G2PpEkpZ0

                Comment

                Working...
                X