Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som vet vem Överste Rappe var och vad är det för vandringspokal i silver?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Någon som vet vem Överste Rappe var och vad är det för vandringspokal i silver?

    Fann en liten supkopp/bägare som verkar vara en vandringspokal från 1937. Märkt med Överste Rappes Vandringspokal. Någon som dels vet vem denna överste var och dels kanske också vad det var för vandringspokal...kan det varit inom hästsport? Den är gjord i silver av C H Hallberg -37 så mycket har jag fått fram men är osäker på ortsstämpeln. Tacksam för tips och hjälp
    Bifogade filer

  • #2
    Någon i den friherrerliga ätten Rappe. Kanske Vilhelm? https://sv.wikipedia.org/wiki/Vilhelm_Rappe

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Någon i den friherrerliga ätten Rappe. Kanske Vilhelm? https://sv.wikipedia.org/wiki/Vilhelm_Rappe
      Tack Lars M, det kan det ju mycket väl vara. Såg att det var en gammal släkt och beskrivningen stämmer ju bra överens med Wilhelms. Ha en härlig dag/mvh Eric

      Comment


      • #4
        Nja, tror inte på Vilhelm, han blev ju generalmajor 1918. Visserligen skulle man teoretiskt kunnat behålla namnet från när vandringspriset instiftades men känns ändå tveksamt. Finns gott om Rappar som varit överstar. Utan att veta när priset först instiftades eller vid vilket regemente det hör hemma blir det ju dock svårt. Den är ju gjord i Stockholm och kan ju ha beställts till någon annan del av landet.

        Comment


        • #5
          Jag såg nu att Vilhelm Rappe instiftade flera vandringspris i skidorientering. Skulle ju kunna vara något av dem - om han nu i Jämtland främst var känd som "överste Rappe" och därför fick priset fortsätta heta så. Det här är ju knappast vadringspriset utan troligen något extra pris man erhöll samtidigt med vandringspriset. Men, det är ju fortfarande möjligt att det är fler Rappar som instiftat vandringspris.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Jag såg nu att Vilhelm Rappe instiftade flera vandringspris i skidorientering. Skulle ju kunna vara något av dem - om han nu i Jämtland främst var känd som "överste Rappe" och därför fick priset fortsätta heta så. Det här är ju knappast vadringspriset utan troligen något extra pris man erhöll samtidigt med vandringspriset. Men, det är ju fortfarande möjligt att det är fler Rappar som instiftat vandringspris.
            Ett stort tack för tips och förslag och jag håller med dig FBQ att det troligtvis inte är det "egentliga" vandringspriset utan en mindre version som vinnaren fått, lite som Stanley Cup antar jag... Trevlig helg och återigen ett stort till alla hjälpsamma personer som finns i detta forum/mvh Eric

            Comment

            Working...
            X