Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Grön och brun tallrik med ekorre

Grön och brun tallrik med ekorre

Hej!
    Köpte denna vackra tallriken i en second hand butik. Den ser gammal/äldre ut och krackelering finns. Storlek: diameter är 14,5 cm. Inga synliga stämplar. Är det någon av er porslinskunniga som vet eller har något förslag på var tallriken kan komma ifrån? Bifogar två bilder här. Första bilden är tagen med blixt på, färgerna är något mörkare i verkligheten, den gröna färgen på framsidan är i samma nyans som på baksidan på den andra bilden.
    Tack på förhand!
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    Senast redigerat av Glada Katten den 2017-10-12 klockan 00:54.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Känner inte igen dekoren. Assietten är en typisk majolikaassiett, de blir populära på 1860-talet, i Tyskland har de fortsatt att vara populära ganska länge och ännu under mellankrigstid tillverkas en hel del. Den här tycker jag dock känns ganska tydligt 1800-tal Rörstrand, Gustavsberg och Höganäsbolaget har gjort majolika i Sverige. Jag tycker jag anar något på undersidan så ta en bättre bild på undersidan i snedbelysning.

Citat Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    Känner inte igen dekoren. Assietten är en typisk majolikaassiett, de blir populära på 1860-talet, i Tyskland har de fortsatt att vara populära ganska länge och ännu under mellankrigstid tillverkas en hel del. Den här tycker jag dock känns ganska tydligt 1800-tal Rörstrand, Gustavsberg och Höganäsbolaget har gjort majolika i Sverige. Jag tycker jag anar något på undersidan så ta en bättre bild på undersidan i snedbelysning.
    Hej!
    Tack så mycket för ditt snabba svar! Det mörka i mitten var någon slags beläggning (förmodligen smuts som gick att torka bort). Ser att jag har problem med kameran nu, svårt att ta foto på nära håll och tar jag det lite längre ifrån objektet så blir fotot alldeles otydligt... Jag bifogar ett foto som blev någotsånär, man ser krackeleringar...
    Tack än en gång för ditt svar!
    Namn:  CIMG9445.jpg
Visningar: 36
Storlek:  33,0 KB

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Tycker den är ganska lik svenska saker - främst Rörstrand och Gustavsberg. Tyska saker har ofta inpressade siffror. Är det Rörstrand är det antingen inpressad rakstämpel om den är före 1884 eller Trekronorstämpeln om efter 1884. I det senare fallet kan den vara bortdiskad, men den brukar då gå att skönja i motljus. Inpressade rakstämpeln kan ibland vara svag och täckt av glasyren, som dock här är ganska ljus och inte bör dölja så mycket. Gustavsberg har flera stämpelvarianter som ofta är svaga och där bara delar ofta syns.

Kanske saknar den här helt stämplar men du får gärna lägga in en bild till. Förra bilden hade bra skärpa men tyvärr syntes inte hela undersidan.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag skulle ha granskat bilden bättre - visst finns den där, en Gustavsbergsstämpel från 1890-1910. Kan dock inte på fotot utläsa årtalet.

Jag skulle ha granskat bilden bättre - visst finns den där, en Gustavsbergsstämpel från 1890-1910. Kan dock inte på fotot utläsa årtalet.
    Hej igen! Tack så mycket för ditt "detektivarbete" och dina svar... Jag försöker ta bra bilder nu men tycker misslyckas hela tiden. Här kommer två foto till på hela undersidan. Mvh Katarina
    Senast redigerat av Glada Katten den 2017-10-12 klockan 15:59.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Nej, som sagt, jag är ganska säker på att jag redan hittat stämpel. Kan fylla i den så du ser men det får i så fall bli i morgon.

Nej, som sagt, jag är ganska säker på att jag redan hittat stämpel. Kan fylla i den så du ser men det får i så fall bli i morgon.
    Tackar så mycket för ditt svar! Du får se om du får lite tid över, jag är så nöjd med dina svar ändå annars... Mvh Katarina

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Hej Glada Katten, om Du vill leta efter något så ser det
    nog ut så här med reservation för årtalet som kan variera
    mellan 1890 och 1910.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Försökte rita ut vad jag tycker mig se på bilden.Namn:  G-stämpel1.jpg
Visningar: 25
Storlek:  61,0 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •