Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10 okända glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 10 okända glas

    Nu ska jag försöka få ordning på mina ärvda glas. Jag börjar med dessa. Jag har tio av dem. Cirka 13 cm höga. En svag gulbrun ton i glaset. Alla fakta och förslag uppskattas.
    Bifogade filer

  • #2
    Bilden visar ju inte hela glaset, men jag tror det skulle kunna vara ett glas ur servisen "Linde" tillverkat på Strömbergshyttan från c:a 1935 och ritade av Gerda Strömberg.

    Comment


    • #3
      Tack gärdsle. Det ska undersökas. Jo, bilden visar hela glaset. Man får dra den lite åt vänster bara. Jag tror att jag nu kommit på åt vilket håll jag ska hålla iPaden för att bilderna ska hamna rätt här på forumet.

      Comment


      • #4
        Tycker det ser ut som alla de rökfärgade glasen hör till samma servis, samma typ av ben och samma opticblåsning. Bägare ingick ofta i serviserna som selters- och grogglas m.m.
        Kolla gärna upp Strömbergshyttan, Linde och Gerda Strömberg på alla tre.

        Comment


        • #5
          Tack! Nu har jag googlat och tittat på massor av bilder av glas från Strömbergshyttan. Jag hittar glas som påminner men exakt likadana tycker jag inte att några är. Jag hittade glas från Kosta Boda som också påminde en hel del men inte heller de glasen överensstämmer helt.

          Comment

          Working...
          X