Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stjärnsirup Plåtburk Risvapnet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Heja Norge....

    Hallå Snubben,
    Jo, rättstavning är inte min gren. Tror också på 1910-talet. Världskrig och ransonering. Import från Norge. Övervägde i min första kommentar om det var WWI eller WW2. Tog miste....
    Kim

    Comment


    • #17
      Stavningen tror jag kan köpas vilken som - sirap eller sirup - till åtminstone mitten av 1900-talet. Jag refererar till mitt Bonniers fembands-lex… (detta band 1954) - där bägge stavningarna uppträder i direkt följd som uppslagsord.

      Jag är mer förbryllad över lilla riksvapnet, men - som tidigare nämnts - kan det nog vara så att sockertillverkningens varumärke helt enkelt var lilla riksvapnet inledningsvis. När sedan företaget - aktiebolagiserades - 1907 (?) stoppade man in S(svenska) S(ocker) A(ktiebolaget) i det redan befintliga lilla riksvapnet och skapade därmed den socker-logga som flera generationer svenskar fick leva med under större delen av 1900-talet. Nu har jag hört att det gamla bolaget ar avsomnat och har försvunnit som en sockerbit i en kopp hett kaffe. Fast egentligen har väl de sötaste bitarna av SSA sålts någonstans, och sedan efter att ha raffinerats åter sålts vidare någon annan stans etc etc...

      Kollade just med min gamle vän smågodistillverkaren i Småland. Han sa: "Svenskt socker - njää det har vi inte råd att köpa. Vi använder uteslutande polskt socker".
      Last edited by HgF; 2017-10-03, 00:12.

      Comment


      • #18
        Krrona eller klave...?

        Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
        Stavningen tror jag kan köpas vilken som - sirap eller sirup - till åtminstone mitten av 1900-talet. Jag refererar till mitt Bonniers fembands-lex… (detta band 1954) - där bägge stavningarna uppträder i direkt följd som uppslagsord.

        Jag är mer förbryllad över lilla riksvapnet, men - som tidigare nämnts - kan det nog vara så att sockertillverkningens varumärke helt enkelt var lilla riksvapnet inledningsvis. När sedan företaget - aktiebolagiserades - 1907 (?) stoppade man in S(svenska) S(ocker) A(ktiebolaget) i det redan befintliga lilla riksvapnet och skapade därmed den socker-logga som flera generationer svenskar fick leva med under större delen av 1900-talet. Nu har jag hört att det gamla bolaget ar avsomnat och har försvunnit som en sockerbit i en kopp hett kaffe. Fast egentligen har väl de sötaste bitarna av SSA sålts någonstans, och sedan efter att ha raffinerats åter sålts vidare någon annan stans etc etc...

        Kollade just med min gamle vän smågodistillverkaren i Småland. Han sa: "Svenskt socker - njää det har vi inte råd att köpa. Vi använder uteslutande polskt socker".
        Hallå,
        Det vore intressant att få se en bild av SSA:s logotype med riksvapen och utan info om tillverkare. Nja, burken är märkt med försvarsmaktens symbol på order av beställaren. Från Norge. Så här såg SSA:s logotyper ut och Pelles museum har lite att berätta. Vi får väl singla slant... so long...Kim
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå,
          Det vore intressant att få se en bild av SSA:s logotype med riksvapen och utan info om tillverkare. Nja, burken är märkt med försvarsmaktens symbol på order av beställaren. Från Norge. Så här såg SSA:s logotyper ut och Pelles museum har lite att berätta. Vi får väl singla slant... so long...Kim
          https://www.google.se/url?sa=i&rct=j...07062982939714
          Jag är fortfarande inte helt övertygad att den här burken är SSA. Tror inte den övre högra varianten är från 1906, den ser inte alls så gammal ut. 1906 var det ju för övrigt inte ovanligt att företag helt saknar logotyp. Det skulle kunna vara så att man börjat med att använda lilla riksvapnet i marknadsföringssyfte och när det sedan blev dags att skapa en logotyp inkorporerade man de tre kronorna som man redan tidigare använt i reklamsammanhang i sin logotyp. Jag har inte kontrollerat hur stavningen Sirap/syrup varierat över tid men den typen av enstaka ord är ju inget som reglerats i stavningsreformerna. Tror inte heller att det är omöjligt att det funnits regionala skillnader i stavningen. Men, få se om jag får tid över att leta något.


          Förlåt min brådska - ser nu i inläggen att ni varit inne på ungefär samma sak. Nåväl, låter inlägget ligga kvar som det är - kanske ger det några nya tankar ändå.
          Last edited by FBQ; 2017-10-03, 12:17.

          Comment


          • #20
            Kanske norsk ändå.........

            Sirupen (om Svensktillverkad) måste vara gjord av Carnegieskabruket i Göteborg,
            ja precis-samma tillverkare som gjorde portern. Carnegie hade monopol på till-
            verkning av sirap. Inhemsk tillverkning av sirap verkar ha tillkommit väldigt sent,
            antagligen pga att vi övergått från rörsocker- till betsockertillverkning. Längt
            senare än Sockerbolagets tillkomst övertog Sockerbruket i Arlöv 1957 siraps-
            tillverkningen med hjälp av maskiner som man övertog från Carnegieska bruket.




            Nya uppgifter visar att sirapstillverkningen i Sverige kom igång under första
            världskriget och då på TVÅ ställen, dels i Göteborg som nämnts men även
            i Landskrona.

            Last edited by prylsnubben; 2017-10-03, 23:20.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Sirupen (om Svensktillverkad) måste vara gjord av Carnegieskabruket i Göteborg,
              ja precis-samma tillverkare som gjorde portern. Carnegie hade monopol på till-
              verkning av sirap. Inhemsk tillverkning av sirap verkar ha tillkommit väldigt sent,
              antagligen pga att vi övergått från rörsocker- till betsockertillverkning. Längt
              senare än Sockerbolagets tillkomst övertog Sockerbruket i Arlöv 1957 siraps-
              tillverkningen med hjälp av maskiner som man övertog från Carnegieska bruket.




              Nya uppgifter visar att sirapstillverkningen i Sverige kom igång under första
              världskriget och då på TVÅ ställen, dels i Göteborg som nämnts men även
              i Landskrona.

              Inte helt nödvändigtvis se https://sok.riksarkivet.se/amnesomra...=1&exp=y&vol=n, sirapstillverkninge förekom under första världskriget vid fabrikerna i Göteborg och Landskrona, se även http://runeberg.org/svkemtid/1917/0150.html Sirapstillverkning förekom faktiskt redan i början av 1800-talet, däremot oftast med mindre framgång, och produktionen upphörde titt som tätt. Sedan verkar du har rätt i att sirapen tidigare bara tillverkats av importerat rörsocker fram till 1930-talet.

              Jag läste den där artikeln i förra vevan jag kollade det här och funderade då på om man därmed skall tro att det är Göteborg eller Landskrona, men det är ju inte helt säkert, jag upptäckte att även andra, om än småskaliga tillverkningar förekommit på andra håll i början av 1900-talet.

              Edit: såg just att prylsnubben också hittat uppgifterna.
              Last edited by FBQ; 2017-10-03, 23:33.

              Comment


              • #22
                Att fastna i sirupen....

                Hallå,
                Sällan har väl en enkel plåtburk skramlat så mycket. Nu har vi lärt det mesta om socker och sirap, riksvapen och nordiska språk. Buken har med försvaret att skaffa, försvaret mot importen av billigt rörsocker till förmån för betan, som Carnegie investerat i. Protektionism kallas det väl? Sverige måste vara självförsörjande i händelse av krig.
                Att då i sin vildaste fantasi tro att nya monopolet SSA (landets största företag) skulle introducera en "ny" produkt till landets alla husmödrar i en enkel rymlig plåtdunk med text på norska utan att tala om att det var stolta SSA som var leverantör.
                Tror att G Ekman skulle vända sig i graven.
                So song, söt hälsning från Kim

                Comment


                • #23
                  Avrundning........

                  .....sens moralen lyder sålunda.
                  gonatt söte kloke vän............

                  rolle tolkar Stefan DemertJag uppstämma vill min lyra,fast det blott är en gitarr,och berätta om en myra,som gick ut att leta barr.Han gick ut i morgondiset...

                  Comment


                  • #24
                    Kan ju tillägga en sak som jag tidigare funderade på - tror varumärket är från 1917 eller tidigare. Visserligen är stjärnan utan färg men påfallande lik en röd morgonstjärna från öster. Tror inte man hade skapat en sådan efter 1917, särskilt inte om man ville sälja fosterländsk sirap. Sedan kan ju varumärket ha varit redan levande och redan profierat innan och man kan därför ha fortsatt använda det.

                    Comment


                    • #25
                      Kan möjligen ha med Röda sten att göra då området i Göteborg
                      där bruket låg kallas så................................................ ....
                      PS Jag gillar ju långskott som Ni nog har märkt.

                      Comment


                      • #26
                        Lite mer vapenskrammel...

                        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        Kan ju tillägga en sak som jag tidigare funderade på - tror varumärket är från 1917 eller tidigare. Visserligen är stjärnan utan färg men påfallande lik en röd morgonstjärna från öster. Tror inte man hade skapat en sådan efter 1917, särskilt inte om man ville sälja fosterländsk sirap. Sedan kan ju varumärket ha varit redan levande och redan profierat innan och man kan därför ha fortsatt använda det.
                        Hallå...giv akt...
                        Den observante tittaren har väl noterat att en balk/streck är en del av logon på burken. För tanken till krig och elände.
                        Soldaternas rang och ordning, tecken och insignia. Ofta med den där balken under stjärnan på axeln.... so long...Kim

                        Comment


                        • #27
                          Det blir mer och mer intressant detta, jag visste just inget om sirap mer än att det fanns mörk och ljus. FBQ´s inlägg om morgonstjärnan är intressant liksom att här har funnits två producenter, göteborg o landskrona, eventuellt flera, såvida inte sirapen importerades innan WW1 och tappades på svensktillverkade burkar..
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                            Hallå...giv akt...
                            Den observante tittaren har väl noterat att en balk/streck är en del av logon på burken. För tanken till krig och elände.
                            Soldaternas rang och ordning, tecken och insignia. Ofta med den där balken under stjärnan på axeln.... so long...Kim
                            För bövelen, Brigadgeneralsirup på min ära. Burken får under inga omständigheter hamna
                            i underordnads händer, vasa?? Fänrik också en stjärna?? Ja, ja, ge fänrik fjun en sockerbit då !

                            Last edited by prylsnubben; 2017-10-04, 17:50.

                            Comment


                            • #29
                              På m/ä m/06 och m/10 är det annars generalmajor, major och underlöjnant som har en stjärna. Men visst har stjärnan även likhet med gradbeteckningar. Fast balkarna i gradbeteckningarna är en modernare historia i svenskt försvar.Click image for larger version

Name:	20171004_180215.jpg
Views:	1
Size:	74,6 KB
ID:	566412

                              Comment


                              • #30
                                Vafalls......

                                .......stod dom verkligen på huvudet då 1906-1910,
                                var det verkligen i enlighet med reglementets föreskrifter?

                                Comment

                                Working...
                                X