Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle fyrkantigt fat och tallrikar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gefle fyrkantigt fat och tallrikar

    Hej!
    Jag har köpt på en auktion ett stort fyrkantigt fat och 11 tallrikar/assietter med den magnifika formen/dekoren. Har letat i Ekebys katalog på internet för att hitta formgivare och tillverkningsår men utan resultat. Är det någon av er kunniga som vet vem som designat servisen och när? Fatet stämplat och har ett nummer 2853, tallrikarna är också stämplade och har nummer 488 J (tror jag då det är lite suddigt) och ett annat nummer på några andra tallrikar som jag inte kan tyda. Mått: fatet 36x36 cm, assiett 19x19 cm.
    Jag tackar så mycket på förhand!
    Click image for larger version

Name:	CIMG9242.jpg
Views:	1
Size:	96,7 KB
ID:	683130Click image for larger version

Name:	CIMG9255.jpg
Views:	1
Size:	42,7 KB
ID:	683131Click image for larger version

Name:	CIMG9246.jpg
Views:	1
Size:	49,2 KB
ID:	683132

  • #2
    Inte mitt område och jag kan inte svara på designer men har fruktassietterna och fatet från farmor. Det är från 1942.

    Gefles inpressade stämplar är ju månadsnummer och år så utan att själv kunna läsa stämpeln riktigt måste det stå 438 J, dvs april 1938.

    Comment


    • #3
      Letade lite i boken "Gefle Porslinsfabrik" och hittade glasyrnummer 2853, vilket skall vara en grön halvmatt glasyr som användes under perioden 1939-55. Faten kan säkerligen ha blivit tillverkade 1938, eftersom de ofta kunde ligga något år innan de blev glaserade.
      Angående modell, så går det inte att hitta någon modell J bland fruktserviserna i bokens register.
      Däremot hade de vanligtvis en bokstav eller två som modellbeteckning.
      Gissar att det var Arthur Percy som formgav dina tallrikar och fat.

      Komplettering:
      Här http://skyndafynda.blogspot.se/2008/...frn-gefle.html anges modellen vara AD, i så fall var den aktuell under perioden 1939-57. Inget formgivarnamn anges i boken.
      Last edited by Bengt H.; 2017-09-22, 13:36.

      Comment


      • #4
        Bokstaven J måste alltså stå för något annat än modellnummer. Minns inte om vi diskuterat det tidigare, men har nog konstaterat att B, som finns på bloggens assietter är en vanlig bokstav som finns på tallrikar av olika modell och med olika dekor.

        Fast frågan är om 1939-1957 och/eller AD kan stämma. Det här fatet är ju från 1938 och bloggarens från juli 1937.

        Comment


        • #5
          Hej!
          Tack så mycket FBQ och Bengt H för era snabba svar... Nu har jag lärt mig det med numreringar i alla fall... Jag har också tänkt på att formgivare kan var Arthur Percy då modellen påminner mycket om hans andra design. Tack så mycket än en gång!

          Comment


          • #6
            Lite på efterkälken....

            Hallå Glada Katten,
            Jo, nog stämmer det att dina assietter är från 1939-48 och formade av Percy. AB borgar för det.
            Modellbeteckningen är alltid djupstämplad i godset och avser t ex fruktserviser i bokstavsordning, börjar med A (1913) och
            när alfabetet inte räckte till blev det t ex AB. Att det där 4-siffriga numret avser glasyren visste jag inte, tack till Bengt H som jag litar på....
            So long...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Glada Katten,
              Jo, nog stämmer det att dina assietter är från 1939-48 och formade av Percy. AB borgar för det.
              Modellbeteckningen är alltid djupstämplad i godset och avser t ex fruktserviser i bokstavsordning, börjar med A (1913) och
              när alfabetet inte räckte till blev det t ex AB. Att det där 4-siffriga numret avser glasyren visste jag inte, tack till Bengt H som jag litar på....
              So long...
              Fast den förklaringen lämnar en del frågor. Om den djupstämplade bostaven är modellbeteckningen varför är då Glada kattens assiett stämplad J och den i bloggin lägget B? Angående siffrorna som datering så räknade jag ut det själv en gång i tiden men har sett det skrivet av flera andra som tydligen observerat det självmant. Det stämmer alldeles för bra för att vara något annat. Och siffrorna för det som stämmer med året är alltid 1-12. Farmors föräldrars Tokyo är alla från 1927, har senare köpt till andra medan andra jag köpt till har haft andra år men alla i tillverkningsintervallet. Hade några Dalros från mormors föräldrar som var tidigt 1920-tal och från den korta tillverkningsperioden, vardagsservisen Siri mormor och morfar köpte efter att de gift sig i December 1938 gav alla månader våren 1938. Samma dateringar som också stämmer finns vanligen även på stämplarna under 1950- och 1960-talet men då är det en tyckt stämpel, de äldre har en inpressad.

              Sedan kan det säkert stämma som Bengt H skriver att på de föremål som har både en tryckt och en inpressad stämpel så står den inpressade för modellen och den tryckta är för dekoren. Och är den inpressad kan ju som sagt själva föremålet vara tillverkat tidigare än det fått sin dekor. Men modellen skulle ju inte gärna kunnat komma i produktion senare.

              Därmed borde ju det här vara en modell som kom i produktion senast 1937. Jag har nog hört att den här modellen skulle vara formgiven av Percy men har aldrig dubbelkollat eller fått det bekräftat.
              Last edited by FBQ; 2017-09-23, 11:14.

              Comment


              • #8
                Intressanta reflektioner, FBQ!

                Helt klart föreligger det någon felaktighet någonstans.

                Möjligtvis kan modellregistret inte vara helt korrekt eller så är det fråga om en annan modell.

                Angående stämplar som anger tillverkningstid i månad och år så torde detta stämma, i varje fall anger även den mycket kunnige Tord Gyllenhammar det i sina skrifter om Gefle Porslinsfabrik.

                Comment


                • #9
                  Stämplad....

                  Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                  Intressanta reflektioner, FBQ!

                  Helt klart föreligger det någon felaktighet någonstans.

                  Möjligtvis kan modellregistret inte vara helt korrekt eller så är det fråga om en annan modell.

                  Angående stämplar som anger tillverkningstid i månad och år så torde detta stämma, i varje fall anger även den mycket kunnige Tord Gyllenhammar det i sina skrifter om Gefle Porslinsfabrik.
                  Hallå,
                  Kollade Gyllenhammar register för modellstämplar och där finns inte J med. Det är AB.
                  Tror att stavfelsnisse varit framme.
                  Att djupstämpeln med fyra siffror avser tid är väl dokumenterat bl a av Gyllenhammar, men är av ringa intresse i det nu aktuella fallet.
                  So long
                  Kim

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå,
                    Kollade Gyllenhammar register för modellstämplar och där finns inte J med. Det är AB.
                    Tror att stavfelsnisse varit framme.
                    Att djupstämpeln med fyra siffror avser tid är väl dokumenterat bl a av Gyllenhammar, men är av ringa intresse i det nu aktuella fallet.
                    So long
                    Kim
                    Ja, jag kanske missuppfattade ditt inlägg, Kim. Faten kan mycket väl vara modell AB, och att tryckfelsnisse angett fel första tillverkningsår. Det eller att modellen heter något annat. De inpressade bokstävernas betydelse är väl fortfarande en gåta om ingen sitter inne med svaret, men modellnummer är de alltså inte.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                      Ja, jag kanske missuppfattade ditt inlägg, Kim. Faten kan mycket väl vara modell AB, och att tryckfelsnisse angett fel första tillverkningsår. Det eller att modellen heter något annat. De inpressade bokstävernas betydelse är väl fortfarande en gåta om ingen sitter inne med svaret, men modellnummer är de alltså inte.
                      Hej! Jag tackar så mycket till er alla för era inlägg! Nu fick jag verkligen något att fundera på... Speciellt nu när jag tittade på en annan tallrik så var bokstaven F där istället för J.
                      Mvh
                      Glada Katten

                      Comment


                      • #12
                        Köpte ett stort fat och några assietter av samma modell idag. Ska kolla märkningen på mina.

                        Comment

                        Working...
                        X