Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Messing ljusstaker - søker info!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Messing ljusstaker - søker info!

    Hej,
    Jeg har netop arvet 2 ret kraftige messinglysestager fra min mor. Vi har altid haft dem i mit barndomshjem, men jeg ved desværre ikke noget om dem familiemæssigt set og ved intet om lysestager som sådan.
    Lysestagerne er 19 cm høje og foden er 10 cm i diamater. De vejer 330-340 gr, og der er intet mærke/ stempel.
    Er det en baroklysestage? Kopi af en Næstved lysestage? Hvornår brugte man en kant øverst? Hvor gamle kan de typisk være? Min mors familie er her fra Sjælland, så mon ikke de er derfra et sted?
    Håber på hjælp til at blive klogere på emnet!
    Bifogade filer

  • #2
    Typiskt sent 1800-tal. Modellen ovanlig här i Sverige, hose kanske kan ge ett utförligare svar.

    Kanten överst är ljusmanchetten, som på äldre kontinentala stakar är en del av staken, under sent 1800-tal och 1900-tal ofta även på svenska. Äldre stakar har lös manchett.
    Last edited by FBQ; 2017-09-19, 16:44.

    Comment


    • #3
      engelsk stage Edwardian - helt sikkert importeret til Danmark i 1960erne da antikke stager var in.

      Comment


      • #4
        Tak for svar fra jer begge to! Havde ikke haft i tankerne, at lysestagerne kunne være engelske og forestillede mig, at de kunne være noget ældre, men det er så sandelig svært at vurdere, når man ikke kender til området.

        Comment


        • #5
          samlingen og regulatoren er typisk for Victorianske og Edwardianske stager.
          Den mere "fire kantede" model taler for Edward ikke Victoria.

          Comment

          Working...
          X