Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bordet blir en säng! Men frågan är vem som vågar ligga i den :S

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bordet blir en säng! Men frågan är vem som vågar ligga i den :S

    Ibland när man har varit på auktion kommer man hem med de mest oväntade och märkliga saker. Det handlar ju om snabba beslut och man kanske tycker lite synd om saken som blir kvar om ingen köper den. Jag förbarmade mig över denna märkliga möbel - ett bord som vecklas ut till en säng! Alltså inte ett sängbord, utan snarare en bordssäng .
    Har någon sett en sådan här förut? Det vore väldigt spännande att få veta mer om denna originella hopfällbara säng.
    Att veckla ut och ihop den var ganska smidigt, men kanske saknas det något för det enda man har att ligga på är juteväven som liksom hänger och bara har något enstaka stöd. Jag har därför inte vågat prova att ligga i den.
    Det vore väldigt kul att få veta mer.
    Mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Är det verkligen ingen som vet något om denna "säng"?

    Jag ser att många har tittat på bilderna av denna märkliga möbel, men ingen har svarat. Jag vore oerhört tacksam om någon kunde berätta om sina teorier/kunskap om sängen, eller vad det nu är. Årtal etc t ex.
    Mvh

    Comment


    • #3
      Ganska vanlig typ just den här tiden då man vanligen var trångbodda samtidigt som man var måna om att kunna ha representationsutrymmen i bostaden.

      Jugendstil, liknande möbler är poppis runt 1900-1930, är nog tillverkad där, kanske mest troligt på 1910-talet.

      Inventionssoffor är ju det absolut vanligaste men sängar infällda i byråar är ganska vanliga också, även fotöljer som går att fälla ut till sängar ser man ganska ofta. De här borden är kanske lite ovanligare men jag har sett dem förut.


      Tycker du gör rätt i att förbarma dig över den. Tror att de snabbt kommer att minska i antal, idag har ju människor åter ofta ont om utrymme men att använda sängar av det här slaget skulle nog få kunna tänka sig. Tror nog inte att de kommer att bli några heta samlarobjekt men väl värda att bevaras för framtiden.
      Last edited by FBQ; 2018-06-29, 12:15.

      Comment


      • #4
        Stort tack för svar!

        Tack för det utförliga svaret.
        Mvh

        Comment


        • #5
          Som bord är den nog funktionell - men som säng knappast användbar annat än till ett litet mycket lätt barn. Instämmer i att tiden kan vara ca 1900-talets första tredjedel.

          Jag tror att det här är en snilleblixt från en haltande möbelverkstad en fredag då halvpannan har gått laget runt ett par varv till eftermiddagsfikat. Visst - som kuriosa är möbeln väldigt lustig - men som användbar säng - knappast.

          Förvisso ser man sådana här UFOn lite då och då på marknaden - men sällan denna kombination med bord och sällan så ofunktionell som denna säng. Här har vi en remsa juteväv fäst i bägge kortsidorna i en mer än tillåtet ranglig konstruktion. Spar bordet/sängen som kuriosa, men räkna inte med att använda sängen.

          Comment


          • #6
            Jag är visserligen lätt, men jag lovar, jag ska inte provligga sängen

            Comment


            • #7
              Varför inte?
              Förutsatt att väven inte förmultnat eller drabbats av liknande åldringsfenomen, så bör det väl vara ungefär som att ligga i en hängmatta, ett ganska populärt sommarnöje …

              Comment


              • #8
                Jag har sett dem förut om inte så ofta. Minns att jag såg en med monteringsbeskrivning för några år sedan, så helt misslyckade kan de inte ha varit. Om det var exakt lika och kan ha varit från samma tillverkare minns jag inte.

                Comment


                • #9
                  UMA-sängen

                  De dyker upp då och då på auktion, googla på UMA säng så hittar du fler
                  https://auctionet.com/sv/593285-uma-...s-forsta-halft

                  Comment


                  • #10
                    Stort, stort tack, detta var ju jättespännande!
                    Soliga hälsningar

                    Comment

                    Working...
                    X