Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tallrikar svenska?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tallrikar svenska?

    Hej! Lägger in frågan här även om det är fel kategori... Vet någon om dessa tallrikar är svenska? Endast märkta 265 undertill.
    Vänligen Kenneth[ATTACH]165124[/ATTACH
    Bifogade filer

  • #2
    Hello Snurren,
    Väldigt trevliga tallrikar, kul att se. Vågar säga England, mitten av 1800-talet, Take good care.
    So long...

    Comment


    • #3
      Tillägg...

      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hello Snurren,
      Väldigt trevliga tallrikar, kul att se. Vågar säga England, mitten av 1800-talet, Take good care.
      So long...
      Hello again,
      Kollade Rörstrand från tiden och det närmaste jag kan komma är Bladranka (1790-1890) och då bör den engelska förebilden vara minst 10 år tidigare.
      So long...

      Comment


      • #4
        Ja är mindre säker. Visst liknar de tallrikar från sent 1700- och tidigt 1800-tal. Men märkningen 265 känns fel för det. Bilderna är också väldigt suddiga, jag har sett en del reproduktioner av tallrikar i samma stil, bland annat från 1970-talet men de har säkert gjorts andra perioder också så bättre bilder - fram och baksida.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Ja är mindre säker. Visst liknar de tallrikar från sent 1700- och tidigt 1800-tal. Men märkningen 265 känns fel för det. Bilderna är också väldigt suddiga, jag har sett en del reproduktioner av tallrikar i samma stil, bland annat från 1970-talet men de har säkert gjorts andra perioder också så bättre bilder - fram och baksida.
          Hallå Snurren,
          Du måste nog skärpa dig om du vill ha bra svar. En bild på stämpeln, t ex. Undersidan, där man kan läsa av slitaget.
          Nog kan det vara så, som FBQ påpekar, en repro från 1970-talet, men jag är tveksam. Man måste ha godset i sin hand för avgöra åldern. Flintgods från tiden är alltid lätta och porösa, lite gula i glasyren och oftast med nagg här och där.
          Kom igen, Surren... so long...

          Comment

          Working...
          X