Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hallmärkt spegel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hallmärkt spegel

    Nu skulle jag behöva er hjälp. Strax innan jag blev sjuk för några år sedan, köpte jag en hallmärkt spegel från 1776 på en loppis. Spegeln har blivit omålad och fått glaset utbytt, samt att en del delar fått limmats på den. Kan någon tyda stämpeln? Ska spegeln (när jag byter ut den) ligga löst inuti den? Hur får jag bäst bort metallic-lacken? Att lämna in den är inte ett alternativ, dessutom är jag hantverksmässigt begåvad och lär mig allt på en kvart.
    Delen som saknas upptill har jag i en burk.
    Vill ni gissa vad jag betalade för den?
    Click image for larger version

Name:	009 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	115,7 KB
ID:	682973Click image for larger version

Name:	010.jpg
Views:	1
Size:	150,8 KB
ID:	682974Click image for larger version

Name:	012.jpg
Views:	1
Size:	149,6 KB
ID:	682975Click image for larger version

Name:	013.jpg
Views:	1
Size:	96,0 KB
ID:	682976Click image for larger version

Name:	014.jpg
Views:	1
Size:	156,5 KB
ID:	682977Click image for larger version

Name:	016.jpg
Views:	1
Size:	152,6 KB
ID:	682978

  • #2
    Det borde stå " STOCKH: HALL STEMPEL" och årtal, Dvs Stockholms hallstämpel

    Comment


    • #3
      Grattis till fyndet! Själv skulle jag nog försöka göra så lite som möjligt, bara limma dit delen som har lossat. Det känns roligare att åldern märks. Du kunde ju försöka få bort metalliclacken men det blir ju en överraskning hur den ser ut under och det gäller ju att inte skada den gamla förgyllningen mer om man vill ha den kvar.

      Comment


      • #4
        Ingenting för fingerfärdiga amatörer...

        Hallå Ruska,
        Ruskigt trevlig spegel i bedrövligt skick. Håller med FBQ om att det ligger en charm i spår av tidens tand, men den här behöver omvårdnad och betingar ett avsevärt värde på en kvalitetsauktion.
        Att avlägsna bronstinkuren är väl inget större problem, men finns bladguldet kvar, tror det. Kladda inte själv, gå till en duktig konservator och säg att du vill lägga 3000:- för jobbet.

        Lycka till...

        Comment


        • #5
          Ekonomiskt sett är det absolut bättre med en renovering. Nu skrev Pani att lämna in den inte var något alternativ, då tycker jag att det är bra att göra så lite som möjligt så att den inte förstörs. En bättre renoverong kan ju barn eller barnbarn ta hand om i någon framtid.

          Inte för att den här guldfärgen är det roligaste men för några decennier sedan var ju rokokostolar målade i 150 år gammal målning i svart med guld ganska vanliga, nu finns de knappast kvar längre, och jag tycker det är lite synd, det är ju del i möblernas kulturhistoria, även om jag förstår om man vill ha sina rokokostolar i originalskick.

          Comment

          Working...
          X