Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Thornell? Stengods från Lidköping?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Thornell? Stengods från Lidköping?

    Hallon,
    Askfat eller liten fruktskål spelar ingen roll. Ovanlig i mina ögon, lite spännande. Ett lappverk av vimpelformade plåtar, duktiga nitar och halva frukter i dekoren. Diameter ca 17 cm. (Trodde det var en finsk kontnärinna.)
    Frågan lyder: Är det Marit och Johnny Thornell, EGO Stengods?

    Tack.... och so long....
    Bifogade filer

  • #2
    Hittade denna bilden på nätet, med din signatur och etikett.

    Click image for larger version

Name:	hd_item_244706_2a5e26cb3b.jpg
Views:	1
Size:	130,0 KB
ID:	566143

    Comment


    • #3
      Hallå,
      Står på händerna och klappar med fötterna. En applåd till Pani som tagit sig tid att leta på nätet...ett steg närmare.
      Tack
      Kim

      Comment


      • #4
        Marit och Johnny Thornell finns det uppgifter om men om de hörde till EGO Stengods är jag inte säker på? På något vis är jag mer trogen på närhet till Göteborg. Mitt bidrag är den här skålen som inte är drejad utan gediget hantverk! (11 cm diam och & 6 cm hög).
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Marit och Johnny Thornell finns det uppgifter om men om de hörde till EGO Stengods är jag inte säker på? På något vis är jag mer trogen på närhet till Göteborg. Mitt bidrag är den här skålen som inte är drejad utan gediget hantverk! (11 cm diam och & 6 cm hög).
          Hallå Lars,
          "What a patchwork. Kanske inte EGO men visst jobbade man där:
          Som mest var de 17 personer som arbetade vid EGO, Gösta Olofsson, Willy Fischer, Anders Olofsson, Heinz Schlichting, Oskar Hartung, Gerd Fredriksson (dotter till Oskar Hartung), Bruno Karlsson (arbetsledare), Nils Uvesten, Inga Classon, Maja Johansson, Marit och Jonny Thornell, Sven-Arne, Anna-Greta Höglund, Stellan Fogelqvist mfl.

          Tack för titten...
          Kim

          Comment


          • #6
            Imponerande vad du känner till om EGO, Kim!

            Visst jobbade makarna Thornell där innan de startade egen verksamhet.

            Comment


            • #7
              Tack Kim!
              Och som kvitto får du här en mörkblå variant från Thornell!
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ett litet fat i stengods (11 cm Ø) med tre bruna nötter - eller är det något haren lämnat kvar på fatet...
                Bifogade filer

                Comment

                Working...
                X