Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har gjort dekor - 2 gamla tallrik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vem har gjort dekor - 2 gamla tallrik

    Hej,
    Jeg har set 2 gamle tallerken, 1 fra fra Rørstrand og 1 fra Gefle, og de minder om hinanden i dekorationen, så tidsmæssigt/ stilmæssigt tænker jeg at de er fra samme periode, omkring 1920-1930´erne ?
    Navnet på stellet står jo tydeligt, Tulpan og Astrid (Astrid P?), og stempel ligeså, men hvem har designet dekorationen på de 2 tallerkener? Jeg synes, at de er rigtig fine i al deres "enkelhed".
    Hilsen herfra
    Bodil
    Bifogade filer

  • #2
    I boken "Gefle Porslinsfabrik" står detta om Astrid P; 1927-45, koppartryck, lila blommor i vas, Arthur Percy.

    "Rörstrands dekorer" har med tio olika alternativ på dekoren Tulpan, men ingen av dessa stämmer tidsmässigt med den du visar, Bodil. Så där kan jag inte vidarebefordra något svar.

    Comment


    • #3
      Hej Bengt , Mange tak for hjælpen! Jeg kunne ikke finde nogen foto med stellet Astrid og var i tvivl om det med P. Som jeg nu opfatter det er P et udtryk for formen (modellen) på stellet, og som er en ældre stelform. Men der findes vel ikke Astrid "uden P"?
      Jeg synes forøvrigt, at Arthur Percy er en vældig spændende kunstner, og her i sommer har jeg fået købt bogen "Arthur Percy - konstnär och formgivare af Anne-Marie Ericsson (for 15 kr!), men der var desværre ikke noget foto af stellet Astrid, men stellet er nævnt. Da Percy var flittig og gjorde mange stel, hører "Astrid" måske til et af de stel som ikke blev så populære? - og hurtigere gik ud af salg?

      Comment


      • #4
        Min mormors föräldrar hade Astrid hemma på senare år, min mor som har den nu brukar leta efter delar, den är inte helt enkel men får nog inte heller ses som jätteovanlig, de syns ganska ofta. Troligen blev den väl ingen jättesucce men som den fanns kvar i produktion i 18 år måste den ju gått att sälja.

        Comment


        • #5
          Har aldrig sett den tryckt på någon annan servis så det tror jag inte finns.

          Comment


          • #6
            Enligt tidigare nämnda bok fanns det även en Astrid, A, som beskrivs så här: 1912-17, spridda blommor med eller utan guld. Detta A och P torde ange modell.
            Något förvillande blir det dock när man tittar på bokens bilder. Där är det den dekor som Bodil visar som anges vara Astrid A. Troligtvis en felskrivning?
            Last edited by Bengt H.; 2017-07-27, 10:58.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
              Enligt tidigare nämnda bok fanns det även en Astrid, A, som beskrivs så här: 1912-17, spridda blommor med eller utan guld. Detta A och P torde ange modell.
              Något förvillande blir det dock när man tittar på bokens bilder. Där är det den dekor som Bodil visar som anges vara Astrid A. Troligtvis en felskrivning?
              Kan det inte vara så att det är väldigt lika dekorer på modell A och P?
              Det skulle vara kul att titta i boken och se bilden på Astrid A.
              Jag har en tallrik Astrid som enligt dekor- och djupstämplar skulle vara en A som alltså är tillverkad innan 1925 då den nya dekor- och djupstämpeln kom som har 3 ugnar.
              Click image for larger version

Name:	Astrid A.jpg
Views:	1
Size:	73,1 KB
ID:	573281
              Det som skiljer är bl.a. hur bladen ser ut i krukan, storleken på översta "trappsteget" på foten och, det som jag tycker är enklast att se; de tre ståndarna i blomman är långa på min tallrik men på den som är tillverkad i den senare omgången är de olika långa.
              Har jag rätt eller har jag killgissat helt åt skogen?

              Comment

              Working...
              X