Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tenn från Lars Lundwalls änka?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Tenn från Lars Lundwalls änka?

    Jag köpte denna, vad ska man kalla det, en liten tillbringare?

    Mittersta stämpeln tolkar jag som "Jönköping", borgen med de tre tornen och det är väl ganska troligt eftersom den är inköpt där.

    C.B gick jag lite bet på först eftersom det inte finns några mästare med de initialerna. Lars Lundwalls änka däremot hette Catharina Berg, kan hon ha tagit över verksamheten vid hans bortgång?

    Den sista stämpeln som ser ut som en ängel(?) vet jag dock inte vad den står för.

    Jag har inga böcker här på jobbet men var inte Lars Lundwall verksam på andra hälften av 1700 talet i Jönköping?

    Eller är jag HELT ute och cyklar?

    Click image for larger version

Name:	IMG_2576.jpg
Views:	1
Size:	48,4 KB
ID:	680769
    Click image for larger version

Name:	IMG_2577.jpg
Views:	1
Size:	56,0 KB
ID:	680770

  • #2
    Ingen som kan bekräfta mina teorier?

    Comment


    • #3
      Jag skulle dömma ut den kannan som en modern kopia. Formen liknar möjligen en vinkanna. Men stämplarna ser helt fel ut för att vara svenska tennstämplar och den viktigaste trekronorstämpeln saknas.

      Comment


      • #4
        Nä den där rackarn ser inte rätt ut någonstans.Klumpigt stämplad.Varken årtalsstämpel el kontrollstämpel.....
        Ser ut att vara tillverkad 1920-30
        Nu har jag kollat av samtliga som signerade CB i Bruzellis verk över tenngjutare i Sverige och den där stämpeln finns inte med.
        Kollade av GB också men nixpix.
        Last edited by Fnusfröken; 2017-08-16, 15:14.

        Comment


        • #5
          Jag drog iväg ett mail till Pewter Society of Great Britain för ett tag sedan och fick detta svaret

          This is a sturdy pewter footed milk jug with a bulbous body and a scroll handle, possibly silver plated at some time, made in the late nineteenth or early twentieth century by an unidentified pewterer quite likely to have been Swedish. The version of the central mark on the base appears to be a triple turreted gateway is certainly similar to the Town mark of Jonkoping but was also used, in other variations, by other Swedish centres, such as Halsingborg and Lund, and the omission of the typical Swedish three crowns in a shield mark is not unusual, particularly in more modern Swedish wares. The third sign of a winged angel is also much found on Continental pewter. Unfortunately neither my Swedish reference book nor a general European guide does not list this pewterer.

          Comment


          • #6
            Tja, jag tror nog att Pewter Society of Great Britain inte riktigt har koll på svenska stämplar. Mjölkkannor i tenn är ju inte något särskilt vanligt i Sverige. Visst förekommer det att tenn från sent 1800-tal - antingen komposit eller vitmetall eller britanniametall saknar ordentliga stämplar. Men då brukar de inte ha andra stämplar och vad jag vet borde ängelstämpeln ha varit direkt förbjudet på sådant fram till 1912.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Tja, jag tror nog att Pewter Society of Great Britain inte riktigt har koll på svenska stämplar. Mjölkkannor i tenn är ju inte något särskilt vanligt i Sverige. Visst förekommer det att tenn från sent 1800-tal - antingen komposit eller vitmetall eller britanniametall saknar ordentliga stämplar. Men då brukar de inte ha andra stämplar och vad jag vet borde ängelstämpeln ha varit direkt förbjudet på sådant fram till 1912.
              Men jag vet ju inte om den är svensk, det var värt ett försök

              Comment


              • #8
                Ja absolut 😊.

                Comment

                Working...
                X