Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Gustavianskt glas? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustavianskt glas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gustavianskt glas?

    Köpte det här på loppis idag. Liknar ju mycket glasen från 1930-1950-talen i gustavianskt tid. Jag upptäckte dock när jag tittade närmare att kanten är driven, och glasmassan innehåller en hel del orenheter. Det ser dock ganska satt ut jämfört med andra gustavianska glas jag sett. Någon som har en gissning vad gäller ålder? Den fyrkantiga foten är inte helslipad - över och undersida verkar gjuten med kulslipning för puntelmärket. Sidorna på foten är slipade.Click image for larger version

Name:	20170715_125456.jpg
Views:	1
Size:	76,6 KB
ID:	680742

  • #2
    Fina... so long... Kim

    Comment


    • #3
      Glaset kan mycket väl komma från sengustaviansk tid. De fyrkantiga gjutna fötterna hängde med ända in på 1820-talet och bården får mig att tro att det är kanske just från det årtiondet. Bården (som sen kom att användas på många glasbruk med bl.a. beteckningen "Ekeby", danska "Egeby" på 1900-talet) har jag tidigare inte sett förrän på bl.a refflade glas från c:a 1840. Som alltid: Jag kan ha hur fel som helst.

      Comment


      • #4
        Här har Du samma bård...........

        Comment


        • #5
          Har för mig att jag har några tistelformade med dekoren. Tror dom är 1840-tal. Tjock med tvär kant, om jag inte minns fel har de en etage också och knapp på benet.

          Jag tycker vissa saker pekar mer på tidigt 1800-tal medan annat känns mera mitten så jag vet inte riktigt vad jag skall tro. Är i Halland så jämförelser får vänta till jag kommer hem till Visby.

          Comment


          • #6
            Tack för länken prylsnubben!
            På en gammal man som jag uppträder allt oftare det där fenomenet som kallas, vad var det nu igen, jo, glömska!
            Bägaren på länken var slipad nedtill på ett sätt som något senare efterliknades med refflor, så jag drar samma slutsats som då när det gäller åldern också på det här glaset: 1800-talets första fjärdedel.
            Barnbarnen har rätt: "Det där har du berättat förut, farfar!"

            Comment


            • #7
              Hemma igen, börjar nog luta mot att det är tidigt 1800-tal. Glasen jag mindes hade inte riktigt samma slipning utan en bredare bård och tunna oliver över och under. Tror de glasen är runt 1850 eller strax innan. Var osäker om jag hade kvar det andra glaset som också har en variant med samma bård men hittade det i skåpet. Det här bör ju vara sent 1800-tal. När jag jämför mitt nyinköp ser jag att det har en tydligare färgton i glasmassan och fler småblåsor och osmälta partiklar, jag bedömmer att det nog bör vara tidigt 1800-tal trots allt.Click image for larger version

Name:	20170720_125744.jpg
Views:	1
Size:	76,0 KB
ID:	565860

              Comment


              • #8
                Trevliga glas alla tre! Glaset i mitten tycker jag sticker ut med sin slanka klockform och sitt förhållandevis korta, enkla ben. Fin slipning dessutom. Sällan skådat!
                Glaset till höger vill jag nog gärna hålla för åtminstone 1850-1875. De korta facetterna nedtill var inte ovanliga på 1840-talet. Har sett, bl.a. i norsk litteratur, glas med sådana facetter men med annan bård och slipat ben från Gjövik, som lade ner 1843. Själv har jag i min samling ett något större glas med samma form och dekor på den drivna kupan. Kupan är mörkgrön och benet har väl formad knapp. Jag är väldigt osäker på dateringen, eftersom jag inte har funnit typen i kuranter från 1850-1890 där jag har en känsla av att det borde höra hemma.

                Comment


                • #9
                  Jag gissat på runt 1850 på grund av foten som är formad där glasmassa från benet lagts ovanpå foten så att det bildats ett trappsteg på foten. De båda glasen längst till vänster har väl tydligast sådan. Det är den här tiden som det verkat vara vanligast. Äldre glas har ofta en konande övergång mellan fot och ben, senare glas ofta en tunn fot som skarpt sluter an mot benet.

                  Men jag vet ju inte om de är svenska eller ens nordiska, de sticker som sagt ut lite. Har fyra stycken, köpte glasen på en auktion i Trosa för ungefär tio år sedan.Click image for larger version

Name:	20170721_094445.jpg
Views:	1
Size:	86,0 KB
ID:	565881

                  Asch bilden upp och ned som vanligt...
                  Last edited by FBQ; 2017-07-21, 10:01.

                  Comment


                  • #10
                    Det tunnformade glaset glaset har samma typ av kort facettslipning som glaset på den förra bilden. Här har den utökats med en bård av stående skär ovanför. Denna slipning finns hos Holmegaard 1853 på flera olika glas. Heinz Poser visar den också i sin bok om glas från Slesvig-Holstein, men den finns inte hos varken Kosta, Reijmyre eller Hadeland i deras 1850-talskuranter. Just den här servisen kallades Baril (liten tunna) och den var mycket populär i Danmark.
                    Iakttagelserna om fotplattan och dess utformning är intressanta, väl värda ett eget ämne!

                    Comment


                    • #11
                      Tack! Alla sådan uppgifter hjälper ju till att datera glas närmare! Eftersom jag fick gott om svar kanske jag skall försöka med ett par andra glas där jag är väldigt osäker på åldern - men de saknar helt slipning. Men jag gör det i en egen tråd.

                      Comment

                      Working...
                      X