Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utgrävarna SVT 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Utgrävarna SVT 1

    Ville bara tipsa om ett program nu på Tv1 som heter utgrävarna, del
    1 av 10.

    Kanske är det ett intressant program för oss som gillar gamla saker?
    Vi får se om det är något att ha, men det verkade intressant när
    jag såg inför programet.

  • #2
    Jag såg också att det var glasskärvor efter glasflaskor med text

    Comment


    • #3
      Öhhh. Vad var det för ett meningslöst program? Sa ju ingenting. Vad hände med "Bildsköne"?

      Kände någon igen musiken i pogrammet? "War of the worlds"! Enda behållningen.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Här finns mycket att läsa Ballonggreven
        mvh

        Comment


        • #5
          Tack för den! Hade programmakarna kollat den länken hade de sluppit att gräva.
          "Titta! En glasskärva. De drack nog sprit".
          "Oj! En gammal tapet. Det visste vi redan att de hade. Vad spännande."

          Jistanes. Hoppas Discovery börjar reprisera Time Team igen. Engelsmännen vet hur en slipsten ska dras.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Jo det var en besvikelse, jag hade förväntat mig mer :-(

            Men jag kommer ge dem någon chans mer, vem vet kanske
            det blir något program som intresserar en?

            Comment


            • #7
              Utgrävarna SVT 1

              Var det någon mer än jag som såg Utgrävarna på ettan i går kväll?
              Tyckte att den halvtimmen gick alldeles för fort, väntar redan på nästa avsnitt!
              För mig går intresset för gamla/antika ting hand i hand med intresset för historia och berättelser från förr, och skulle gärna vara med i liknande utgrävningar.

              Comment


              • #8
                Har sammanfogat två trådar om samma program samt flyttat från "Lungan" till "Allmänt".

                /Admin
                /Admin
                admin@precisensan.com

                Comment


                • #9
                  Och här blev jag ju nerröstad direkt!

                  Men jag gillar vår historia och försöker läsa om den och som i detta fallet få den berättad!
                  Köpte för något år sedan en samling av "Hundra svenska år", och de gamla filmerna får jag aldrig nog av.
                  Samma sak med serien som har gått tidigare "Din släktsaga".

                  Många av mina vänner har abslut ingen förståelse för min "konstiga" filmval, så de filmerna får jag allt sitta ensam och se.

                  Comment


                  • #10
                    "Din släktsaga" är mycket bra. Där berättas en riktig historia utan ett enda spadtag eller effektsökeri.
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Mitt intresse för historia dödades i Folkskolan, som det hette då, korvstoppning, årtal, krig och fredsavtal, dimman i Tyskland och kortbenta skåningar som sprang vilse i natten. Mkt utav detta kunde blivit intressant...
                      Faktum är att jag tror att den tidens pergamentdamm fortfarande vilar över svensk historia. Till min glädje fick jag ändå se och uppleva på plats, för några år sedan, att undervisningen i skolarna inte är FULLT lika träig.
                      Historia går att göra intressant genom att prsentera en så mångfacetterad väv som möjligt. Nu har jag inte sett detta programmet då TV:n var upptagen av Animal Planet! men ska försöka komma ihåg och titta på det nästa vecka.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        LiB du blev inte nedröstad, jag håller med dig det är intressant,
                        det jag var besviken på var att jag väntat mig mer av programet.

                        Annars har programet ett intressant upplägg, utgrävning av nutids
                        historiska platser kan vara ett bra upplägg.

                        Vi får se vad som kommer framöver.

                        Comment


                        • #13
                          Kan bara hålla med Äjth. Jag förstår inte hur ett så intressant ämne som historia fullkomligt kan förintas genom korvstoppning av krig, kungar och årtal. Jag fick en stark aversion mot ämnet och det inverkade menligt på mina möjligheter att studera på universitet... Så det var bara att ta boken i vacker hand och sätta sig och plugga in krigen, kungarna och årtalen på Komvux (eftersom det tydligen är det viktigaste med historien) och tenta av det. När jag sedan började med konstvetenskap så visade det sig att det fanns en annan historia också som inte fått framträda tidigare och plötsligt hade jag en helt annan struktur att fästa kungarna, krigen och årtalen mot. Ekonomisk historia, idéhistoria och kulturhistoria borde få minst lika mycket plats som den politiska.

                          Comment


                          • #14
                            Hade nog alldeles för stora förväntningar för inte upplevde jag några rysningar utmed kotraden som baken hänger uppe i.
                            --I de blindas rike är den enögde kung.--

                            Comment

                            Working...
                            X