Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Runan 1915

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Runan 1915

    Denna oumbärliga kalender för den nyblivne "amerikanaren" Mr Swanson är
    tydligen den tionde i ordningen, den första utkom således 1905. Hur länge
    den överlevde står skrivet i stjärnorna hittills, jag hittar ingen information
    om Alfrid Karlsson eller hans utgåva i 25.000 ex. då året 1915.
    Hoppas på mina vänner i PES, har Ni någon koll på detta.....................?

    Lite saxat ur kalendern som är på 82-sidor och fylld av omistliga nyttigheter.
    Bifogade filer

  • #2
    Således ingen som känner till denna lilla nödvändighet
    för den nyblivne "jänkaren" ?

    Comment


    • #3
      Nej - har du hittat namnet på utgivaren någonstans? Höll ganska nyligen på med en del svenskamerikanska journalister - det fanns ju en del. Ser att den finns hos libris men som de inte har samlat skifter utgivna på svenska i USA så har de inte mycket information om den. Säkert finns de flesta exemplaren kvar hos svenskättlingar i USA snarare än i Sverige även om säkert en del återvändare haft med sig ett exemplar.

      Comment


      • #4
        Hallå FBQ, tack för svar.
        Utgifvaren är Alfrid Karlson som figurerar överallt i Runan,
        han står även upptagen som Notarius Publicus bl.a.

        Runan är tryckt hos "the Paragon Press, 386 Atlantic
        Avenue, Brooklyn N.Y.

        Comment


        • #5
          Jag skall gräva djupare när jag får tid, men blir närmast misstänksam mot Alfrid Karlson. Visst, det kan vara en amerikaniserad stavning som får honom att saknas men får ganska lite napp på andra Alfred Karlsson och liknade också. Det kan ju tänkas att det är någon som råkat i klammeri med svenska rättvisan och bestämt sig för att lämna landet och "over there" uppträtt under annat namn för att inte bli igenkänd. Han är ju i så fall inte den förste. Men jag skall se när jag får lite tid över om jag kan gräva djupare.

          Comment


          • #6
            Varken Alfrid eller Runan verkar ha lämnat några vidare spår efter sig

            Comment


            • #7
              Att Runan försvinner är ju inte helt konstigt, med första världskriget minskar ju emigrationen och när den åter kommer igång på 1920-talet är det mest till västra USA och man reste troligen inte över New York. Om Runan var Alfrid Karsons egna projekt lär den ju ha dött med honom. Men han har uppebart sysslat med skrivande tidigare och har troligen mer än folkskola bakom sig.

              Comment

              Working...
              X