Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 ljusstakar i mässing med en träbit samt spik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 2 ljusstakar i mässing med en träbit samt spik

    Hittade två ljusstakar på loppis idag. Det som är intressant är att det är en träbit i ljusstakarna samt en slags spik som man kan dra fram och tillbaka för att få upp "ljusstumpen" ur ljusstaken. Svårt att förklara. Lättare att kolla på bilderna.

    Jag undrar när dom kan vara gjorda. Det finns ingen signering eller märke.
    Bifogade filer

  • #2
    Typisk engelsk ljusstake med utpetaren, ejektor. Modellen och designen är närmast tidlös, fanns att köpa nya i vad jag minns som snarlika modeller på Portobello-marknaden i London, åtminstone på 1970- och 80-talen.
    Men denna tycker jag visar lite ålderdomligare tecken - så kanske Victoriansk.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Typisk engelsk ljusstake med utpetaren, ejektor. Modellen och designen är närmast tidlös, fanns att köpa nya i vad jag minns som snarlika modeller på Portobello-marknaden i London, åtminstone på 1970- och 80-talen.
      Men denna tycker jag visar lite ålderdomligare tecken - så kanske Victoriansk.

      Tack för snabbt svar! När vi ändå är inne på ämnet. Har du/ni någon koll på den här ljusstaken. Den känns rejäl. Har ingen märkning och är ordentligt använd. Har tyvärr ingen bild just nu på undersidan.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Ljusstakar med utpetare för ljuastumparna tillverkades i Sverige också i slutet av 1800-talet, tycker inte den ser entydigt engelsk ut så jag skulle nog kunna tänka mig att den är svensk också. Den andra är av empiremodell men typen har varit väldigt populär under stor del av 1800-talet och in i modern tid. Det här är dock säkert en 1800-talsljusstake. Troligen har den haft en manchett från början.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Ljusstakar med utpetare för ljuastumparna tillverkades i Sverige också i slutet av 1800-talet, tycker inte den ser entydigt engelsk ut så jag skulle nog kunna tänka mig att den är svensk också. Den andra är av empiremodell men typen har varit väldigt populär under stor del av 1800-talet och in i modern tid. Det här är dock säkert en 1800-talsljusstake. Troligen har den haft en manchett från början.
          Tack 

          Vad är det som kännetecknar just 1800-tal för Ljusstakarna?

          Comment


          • #6
            Ljusstaken är av spelstakemodell, det är en vanlig stake under 1800-talet. Ljusttaken har putsats efteråt i en metallsvarv. Det börjar förekomma på 1800-talet, det förekommer kanske på moderna ljusstakar men är ganska arbetskrävande jag tror inte det är vanligt det skulle nog bli för dyrt. Tryckknappen är i något icke rostfritt järn med mera. Ljusstakarna tillverkades i stora mängder under 1800-talet så även om modellen varit populär senare finns de så pass många att några avancerade förfalskningar inte är lönsamt.

            Den andra ljusstaken är jag mindre säker på som jag inte ser undersidan men skruven ser handfilad ut eller åtminstone putsad efter gängningen. De är också ganska vanliga så några avancerade förfalskningar är det inte särskilt troligt att någon skulle kosta på sig att framställa.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Ljusstaken är av spelstakemodell, det är en vanlig stake under 1800-talet. Ljusttaken har putsats efteråt i en metallsvarv. Det börjar förekomma på 1800-talet, det förekommer kanske på moderna ljusstakar men är ganska arbetskrävande jag tror inte det är vanligt det skulle nog bli för dyrt. Tryckknappen är i något icke rostfritt järn med mera. Ljusstakarna tillverkades i stora mängder under 1800-talet så även om modellen varit populär senare finns de så pass många att några avancerade förfalskningar inte är lönsamt.

              Den andra ljusstaken är jag mindre säker på som jag inte ser undersidan men skruven ser handfilad ut eller åtminstone putsad efter gängningen. De är också ganska vanliga så några avancerade förfalskningar är det inte särskilt troligt att någon skulle kosta på sig att framställa.
              Lyckades få med undersidan på den sista ljusstaken. Det kanske kan ge mer information?
              Bifogade filer
              Last edited by Sassahult; 2017-06-25, 11:25.

              Comment


              • #8
                Ja, att den är gammal blir mer entydigt. Skulle bedömma ljusstaken som omkring 1825-1850.

                Comment

                Working...
                X