Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla studentmössor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gamla studentmössor

    Hej!

    Håller på med en större källarsortering av minnessaker efter mina anhöriga som inte längre finns i livet. Och jag har ingen kvar att fråga.
    Och det finns en hel drös med frågetecken. Bland annat dessa studentmössor. De bör vara från 1950-talet eller äldre. Mina föräldrar föddes 1930 respektive 1931. Och ska jag vara helt ärlig så vet jag inte om någon av dom tog examen.

    Jag vet bara så lite om studentmössors kännetecken.
    Jag vet bara inte huruvida emblemen på framsidan ska vara strikt knutna till ett läroverk eller om dom är generiska.

    Den första har grått tyg, svart bård och svart skärm. Emblemet är en blå prick med gul ram. Söker man på studentmössa så är det just det emblemet som verkar vara det vanligaste. Men jag kan inte hitta någon som har grått tyg.

    Click image for larger version

Name:	P1050232.jpg
Views:	1
Size:	112,9 KB
ID:	680451

    Den andra mössan har vitt tyg med mörkgrön kant och mörkgrön bård och svart skärm. Emblemet är i form av en lyra. Det bör väl vara någon form av musikexamen?

    Click image for larger version

Name:	P1050231.jpg
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	680452

    Kan stilarna och modellerna säga något om tiden och vilken skolinriktining det handlar om?
    Jag vill försöka koppla ihop mina minnessaker med rätt person så alla ledtrådar är välkomna.

  • #2
    Den grå mössan bars av elever som avlagt realexamen, inte studentexamen. Den användes från 1905 ända fram till realexamens avskaffande 1972.

    Last edited by Fahlis; 2017-06-13, 01:58.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
      Den grå mössan bars av elever som avlagt realexamen, inte studentexamen. Den användes från 1905 ända fram till realexamens avskaffande 1972.

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Realexamen
      Där har vi det Fahlis. Stort tack.
      Sökte på realexamen och studentmössa och då dök den upp.
      Så om jag förstår det rätt så kan den som gått realskolan varit 15 till 18 år när den tog realen (om kravet var att man var 9-12 år med kunskaper på nivå med folkskolans tredje årskurs för att få börja realskolan). Om det var mamma eller pappa så bör jag då leta mellan 1945-1950.

      p.s. För långvarig förvaring (mer än 50 år) så funkar den grå mössan bättre .

      Comment


      • #4
        Lyran* på den andra mössan visar att den härrör från Helsingfors universitet,
        är lyrans höjd 22mm så har den burits av en svenskspråkig student, är den
        mindre så har studenten varit finskspråkig.
        *Apollos lyra.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Lyran* på den andra mössan visar att den härrör från Helsingfors universitet,
          är lyrans höjd 22mm så har den burits av en svenskspråkig student, är den
          mindre så har studenten varit finskspråkig.
          *Apollos lyra.
          Hej Prylsnubben! Den är på pricken 22 mm. Det framgår heller inte att fodret är gul-blått. Hittade på gamla.hbl.fi:
          I slutet av 1800-talet började studenterna signalera sin ställning i språkfrågan med studentmössan. Finlandssvenskarna bar en större lyra på sin mössa och de finsksinnade en mindre. Lyrornas storlek varierade beroende på hur starkt man kände i frågan och de mest fanatiska finskhetsivrarna, de så kallade "vredesfinnarna", lät tillverka en minilyra med bara 10 millimeters diameter. Än i dag är den finlandssvenska lyran större (och mössan dyrare) än den finska.
          Men ingenstans hittar jag en liknande utformning på själva lyran. Troligtvis en äldre utformning. Den saknar kransen runt lyran och i nederkanten finns något som ser ut som ett ekrat hjul, vilket skiljer sig från dom vanliga Apollos lyra.

          Comment


          • #6
            "Purfinnarna" är små men naggande goda, hakka päällä suomen poika.
            Hyvää Suomi !!

            Comment

            Working...
            X