Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Annorlunda (Halv)världskarta, halva klotet från tidigt 1900-tal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Annorlunda (Halv)världskarta, halva klotet från tidigt 1900-tal

    Hej!
    Jag har aldrig sett en likadan karta som denna, men det kanske någon av er andra har. Den visar uppenbarligen halva jordklotet och påminner om en jordglob i utformningen. Namn som Senegambien och Franska Kongo samt att Warzawa är en stad i Ryssland vittnar om att den utgavs före första världskrigets slut. Jag hittar inte några som helst uppgifter om utgivare eller tryckår etc så det vore mycket trevligt att höra om någon av er övriga vet något mer om denna spännande karta.
    Bifogade filer

  • #2
    Om man tittar på kartbilden över Thailand (Siam) så hamnar den mellan 1893 och 1907. Torde det kunna vara en karta från en jordglob som gått sönder?

    Med vänlig hälsning MrTompa


    Click image for larger version

Name:	Thailand.gif
Views:	1
Size:	36,1 KB
ID:	565527
    Last edited by MrTompa; 2017-06-01, 09:52.

    Comment


    • #3
      Jag tror mer att den är klippt ur en atlas, här är en liknande bild ur Nordisk Atlas från 1926. Jag tror man varit dåligt uppdaterad vad gäller gränserna i Thailand, på Balkan är kartan uppdaterad efter gränserna efter andra balkankriget 1913.Click image for larger version

Name:	20170601_095735.jpg
Views:	1
Size:	88,2 KB
ID:	565528

      Comment


      • #4
        Spännande teorier... Den ser ut att ha varit uppklistrad på något så kanske det där jordglobsalternativet kan stämma...

        Comment


        • #5
          Vid stavningsreformen 1906 började man att kalla dom stora världshaven för ocean istället för hav. På denna så står det Indiska Havet... Så vill placera den före 1906.

          Comment


          • #6
            Skalar man av en jordglob, så får man inte en plan halvcirkel utan något som nedanstående bild visar.
            Så jordglobsalternativet kan vi slopa.

            Click image for larger version

Name:	globskal.jpg
Views:	1
Size:	75,6 KB
ID:	565533

            Comment


            • #7
              OK, ingen jordglob alltså. Och före 1906... spännande

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av MrTompa Visa inlägg
                Vid stavningsreformen 1906 började man att kalla dom stora världshaven för ocean istället för hav. På denna så står det Indiska Havet... Så vill placera den före 1906.
                Som sagt gränserna sagt snarast efter 1913. Ännu under 1910-talet är en betydande mängd av böckerna som ges ut med gammelstavning. Först runt 1915-1916 börjar det bli ytterst sällsynt.

                Comment

                Working...
                X