Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oscar II schatullflaska

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Oscar II schatullflaska

    Köpte den här flaskan för ett tag sedan. Oscar II ser ut att ha blivit ganska gammal. Han hade ett regeringsjubileum 1897, skulle kunna vara från det. Vet någon något om tänkbar tillverkningsplats? Blåklint borde vara en rätt sällan förekommande blomma i glasdekorsammanhang. Bilden är en s.k. överföringsbild.
    Bifogade filer

  • #2
    Näähä....
    Om landskapsblommor hade varit uppfunna 1897 kunde ju förekomsten av Östergötlands blåklint motiverat en misstanke om Reijmyre....
    Jag känner ett exemplar till och båda kommer från Värmland, men jag vill inte tro på Eda eftersom man där sålde mycket på Norge och Oscar II var väl inte precis ett favoritmotiv där vid den tidpunkten.......
    Andra befängda resonemang mottages med tacksamhet!
    Överföringsbilden är prydligt vikt runt kanterna. Är det någon som har sett någon annan schatullflaska med överföringsbild?
    Tekniken var väl tämligen ny i slutet av 1800-talet. På Eda Glasmuseum finns en stor pokal (titta-vad-vi-kan-sak) gjord för Edas monter på Stockholmsutställningen 1897 med en bild på fabriken och under 1900-talets första årtionde kommer souvenirglas, oftast bägare, med samma teknik. Jag har ett med Tingshuset i Mellerud och ett med Aspås kyrka i Jämtland (finns också, liksom flaskan, att beskåda på Eda Glasmuseum).

    Comment


    • #3
      Nu tror jag att blåklinterna beror på att Oscar som prins var hertig av Östergötland. När kom det här med landskapsblommor egentligen?
      Sen har jag sett att det också fanns en flaska med hans drottning Sofia också. Båda flaskorna såldes i par i en butik. Deras guldbröllop 1907 gav upphov till en jubileumstvåkrona, så kanske var flaskorna tillverkade då också. Det är lite märkligt att det inte finns någon hyllande text. Någon som har en aning om ursprunget?

      Comment


      • #4
        Håller en slant (tvåkrona) på 1907, det finns även tallrikar
        med samma motiv från Gustavsberg och dessmera även
        sockerpullor med reklam för Nissen med samma par.

        Comment


        • #5
          Landskapsblomman infördes 1908 förutom i Skåne och Värmland 1909. Oskar dog den 9 dec. 1907.
          Om flaskan vet jag inte ett skvatt

          Comment


          • #6
            Tack för infon Kolmårdstrollet! Om det som står i Wikipedia stämmer, så hade man inte börjat prata om landskapsblommor när Oscar II dog. Då spricker teorin om hertigen av Östergötland också.
            Flera glasbruk gjorde skålar och tallrikar med Oscar och Sophia till jubileet med både matta och blanka porträtt, t.ex. Limmared (se Lersjö: Pressat glas s.66). Kungliga jubileer har man alltid försökt slå mynt (inte bara tvåkronor) av.

            Comment

            Working...
            X