Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kan detta vara? [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad kan detta vara? [ID: Andersson & Johansson, Höganäs]

    En fin och stor, ripplad vas. Höjd dryga 20 och diameter i mynningen ca 17 cm. Vad kan det vara för något?
    Bifogade filer

  • #2
    Ingen bild på undersidan? Eller är det en av de återkommande bildgåtorna?

    Comment


    • #3

      Comment


      • #4
        Även om jag personligen inte gillar ost, så vittrade min lekmannanos genast den läckra Svecian, och anade fällan i sista sekunden.
        Råttsvansen piskar och säger: Plagiat-HAK från A&J i Höganäs, åren kring 1925.

        Comment


        • #5
          Jag visste att jag inte skulle lagt den under Övrigt svenskt, tänkte lägga den under allmänt ett tag. Visst är det ett klockrent svar Gideon!!!

          Här kommer bild på undersidan Peter S.

          Kunde ha svurit på att den var dansk när jag såg den på hyllan, men ack vad man bedrog sig.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Lessen, E.B. men jag hade säkert nosat upp den på annan avdelning också!
            Det finns ett utmärkande drag, som skiljer sig markant, från äkta HAK eller dess danska, samtida konkurrenter, hos just A&Js plagiat.
            Vad är det man ska titta efter?

            Comment


            • #7
              Färgen på leran?

              Comment


              • #8
                Glasyren som går ner en bit i vasen?!
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Jag satsar min osthyvel på att leran ska vara gul.
                  www.starkeld.com

                  Comment


                  • #10
                    Det har du rätt i LarsPeter, det glömde jag, såklart den ska vara gul.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #11
                      Gul? Inte alls.
                      I olika perioder hämtade man leran från Bornholm och från egna lertäkten i Höganäs. Vad det beror på? Kanske ekonomiska orsaker och konkurrensen från Höganäsbolaget.
                      I vart fall - Äjth kom sanningen närmast, att E.B.s vas var försiktigt doppad och snurrad i glasyrhinken, dekorerad och vad man nu ville blommografera med kohorn och ströppel, innan den åkte in för ny bränning i ugnen.
                      I nästa vecka ska jag sätta er på prov, med tre pjäser, varav en är en äkta HAK. Alla tre har ungefär samma dekor och upphovskvinna i Stella Kähler och systrarna Lundstein.
                      Det är inte alltid man ska lita på att HAK helglaserade invändigt, och att A&J inte gjorde det. Blev ni klokare av det?

                      Jag hoppas att få en uppenbarelse i teknikaliteterna av en IT-kunnig samlarvän i helgen, som långsamt talar om för mig hur det går till att lägga in bilder här. Det är svårare än på annat håll...
                      Tycker jag.

                      Comment


                      • #12
                        Ajdå...

                        ... där rök osthyveln. Jag syftade i och för sig inte på Höganäsaren, utan att HAK-leran ska vara gul. Men det kanske också är galet...
                        www.starkeld.com

                        Comment


                        • #13
                          Jag syftade oxå på att leran på de danska alstren är gul. Det är väl ändå så?!
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment

                          Working...
                          X